Lewis Hamilton finishte in Mexico vijftien seconden na winnaar Max Verstappen, maar in de openingsfase van de race kon hij prima bijblijven. Het is een groot verschil met eerder dit Formule 1-seizoen, toen Mercedes soms nog moeite had om Q3 te bereiken in de kwalificatie. Er zit verbetering in bij het voorheen dominante team. Waardoor was Mercedes in Mexico zo snel? James Vowles, hoofdstrateeg van de Duitse renstal, legt het uit. "Meerdere factoren speelden hierin mee. Ten eerste hadden we een groot upgradepakket geïntroduceerd in Austin en daardoor hebben we een stap voorwaarts gemaakt. Dit werd vooral in Mexico zichtbaar." "Ten tweede zijn we heel goed als we maximale downforce gebruiken en anderen dat ook doen. Dat werd al duidelijk in Zandvoort en in Boedepast en dat was in Mexico niet anders. Iedereen reed hier met maximale achtervleugel en zo veel mogelijk downforce."
Wat betekent dit voor Brazilië en Abu Dhabi?
Mercedes zal gebrand zijn op in ieder geval een overwinning dit seizoen, maar veel kansen hebben ze niet meer. Nog twee races te gaan: wat moeten we van het team verwachten in Brazilië en in Abu Dhabi? "Dat is nog lastig te voorspellen voordat we er zijn aangekomen, maar ik denk niet dat we net zo competitief zijn als afgelopen weekend", zo moet Vowles toegeven. "Het zal niet veel verschillen, maar een kleine stap terug is mogelijk. Ik verwacht ook dat Ferrari er weer dichter op zit dan het geval was in Mexico. Ja, het circuit ligt hoger dan normaal met zo'n 700 meter boven zeeniveau, maar de lay-out van het circuit is natuurlijk ook een factor. We functioneren goed op circuits met veel hoge downforce en dat is niet helemaal het geval in Brazilië."
Meest gelezen