Deze vrijdag staat er voor het eerst sinds 2012 weer de naam Schumacher in de tijdenlijsten tijdens een training voor de Grand Prix van de Eifel. In de ochtendsessie stapt Mick Schumacher in de Alfa Romeo om zijn debuut te maken in een Formule 1-weekend. De zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher staat op het punt om de titel in de Formule 2 over een paar weken binnen te slepen en Tom Coronel en Ruud Dimmers vinden dan ook dat een zitje in de Formule 1 hem echt toekomt. "Het is briljant en serieus knap. Hij verdient dat zitje", begint Coronel in de RacingNews365 F1-podcast. "Iedereen die zegt dat hij daar zit vanwege zijn naam; met die persoon ga ik een biertje doen en uitleggen hoe de autosportwereld in elkaar zit. Er ligt meer druk op Mick Schumacher dan op wie dan ook, omdat hij de zoon van Michael Schumacher is. Als mensen dan zeggen dat hij niet zo goed is, zeg ik: hij wint races en wat zijn al die anderen dan aan het doen? Het is heel simpel: als je races wint, ben je gewoon serieus goed." Ook al gaat het tegenwoordig veel over geld: nog steeds is snel kunnen rijden het belangrijkste als je de Formule 1 wilt bereiken, zegt Dimmers. "Als je geen talent hebt, kom je er niet. We maken nog weleens grappen over Lance Stroll (die zijn zitje vooral te danken zou hebben aan zijn rijke vader, red.) en Ralf Schumacher, zijn oom, heeft weleens gezegd dat je flink wat geld nodig hebt om de top te kunnen halen", zegt de journalist, die wel de verwachtingen wat wil temperen. "Hij gaat niet in een Ferrari rijden vrijdag. Dus je moet er wel realistisch naar kijken." De weg naar de Formule 1 is lang en voor iemand als Schumacher is het, vanwege zijn naam, extra moeilijk om de koningsklasse te bereiken. "Qua marketing niet natuurlijk, want doordat hij die achternaam heeft, ligt de focus ook meer op hem", aldus Coronel. Maar dat kan ook een probleem worden. "Hij ligt onder een vergrootglas en die situatie met zijn vader natuurlijk, zo’n zeven jaar geleden toen hij veertien was: iedereen vraagt het aan hem en er ligt zoveel druk op zijn schouders", zegt Dimmers. "Ik vind het wel knap dat je dit kunt op eigen kracht." Of Schumacher vrijdag kan laten zien wat hij in zijn mars heeft, hangt vooral af van de plannen van Alfa Romeo. "Je krijgt een programma mee van het team en je zal waarschijnlijk een keer een run mogen doen op verse banden en met minder brandstof, om zo even wat pr-waarde te behalen als Schumacher in de top tien staat na de eerste vrije training", verwacht Dimmers. "Maar in principe moet je gewoon een programma afwerken. Het team verwacht niet dat je in de derde ronde een megatijd neer gaat zetten." In ieder geval zullen alle ogen op de jongeling gericht zijn. "Hij gaat die druk (dat hij de zoon is van de succesvolste Formule 1-coureur, red.) nu ook weer voelen", zegt Coronel. "Natuurlijk weet ik zeker dat als Alfa Romeo die publiciteit wil pakken, dat hij ook een run met weinig brandstof heeft bedongen. Dat moet je ook doen, want daarmee laat je zien dat je het echt kan en komt er nog meer marketing op je af wat belangrijk is voor het team. Als jij later voor dat team gaat rijden, komt er ook meer geld in het laatje." Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen