De eerste twee delen van de kwalificatie verliepen voor Verstappen nog prima. De Nederlander was continu voorin te vinden, maar in Q3 verzoop hij. Voor teamgenoot Ricciardo was het feest in Q2 al over. De combinatie van pech, een crash van Stroll zorgde voor het afbreken van zijn snelle ronden, en hevigere regenval maakte er een fiasco van: P12. Red Bull hoopte al het hele jaar op een natte kwalificatie of race. Voorheen was regen een zege voor het team en tijdens de natte kwalificatie op het supersnelle circuit van Monza in 2017 leverde het een P2 en P3 op voor Verstappen en Ricciardo. Om nog maar te zwijgen over de optredens van Verstappen tijdens regenraces zoals Brazilië 2016 en China 2017. In Hongarije zakte Red Bull als enige topteam door het ijs. De coureurs klaagden allebei over een gebrek aan grip. De RB14 had meer weg van een zeilboot dan van een raceauto. Verstappen worstelde en probeerde van alles maar de Red Bull wilde niet. 'Beschamend', zo beoordeelde Helmut Marko de prestaties van zijn team. "We kregen de banden met geen mogelijkheid op temperatuur. De bandentemperatuur bedroeg slechts 50 graden, terwijl de banden pas boven de 80 graden gaan werken", liet Marko weten. Hoe kouder een band, des te minder grip deze levert. Banden presteren, afhankelijk van de compound, het beste tussen de 80 en 100 graden. Komt de temperatuur daarboven dan verliezen ze ook performance door blaarvorming. De koude banden verklaart de slechte prestatie, maar het grote probleem is dat het team nog geen idee heeft waarom het de banden niet op temperatuur kreeg. Een probleem dat het ook bij de (her)starts) van de race op een droge baan heeft. 'Gelukkig' is de kans op regen tijdens de race vanmiddag klein. Het blijft een vreemde gewaarwording om uit de mond van Verstappen te horen dat hij liever een droge race heeft...
Meest gelezen