Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Esteban Ocon

Waarom Ocon verwacht dat hij spoedig de nieuwe concurrent is van Verstappen

In een exclusief interview met RacingNews365 legt Esteban Ocon uit hoe Alpine aan de weg timmert om uiteindelijk het nieuwe topteam te worden naast Red Bull, Ferrari en Mercedes.

Esteban Ocon Alpine Max Verstappen Red Bull Brazilian GP 2022
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Alpine-coureur Esteban Ocon kan terugkijken op een prima jaar in de Formule 1. De Fransman versloeg teamgenoot en tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, al kwam dit grotendeels doordat de Spanjaard om de haverklap uitviel. De reden? De onbetrouwbare auto en motor van de Franse renstal.

In de 22 races van het afgelopen seizoen vielen de Alpine-coureurs in totaal acht keer uit. Zes DNF's staan op naam van Alonso en 'slechts' twee op naam van Ocon. De Fransman finishte op de achtste plaats in het eindklassement van 2022, Alonso op de negende plaats. Het kon beter, maar zeker weten ook veel slechter.

Belangrijk dit jaar was echter 'best of the rest' worden achter topteams Red Bull, Ferrari en Mercedes. Dat is gelukt: Met 173 WK-punten pakte Alpine de vierde plaats in het klassement. McLaren, vorig jaar nog vierde, zakte een plaats terug. "Het is een goed seizoen geweest voor mijzelf en ook zeker voor het team", zo begint Ocon in een exclusief interview met RacingNews365.

"Het begon vroeg in het seizoen niet zoals we hadden gehoopt, toen we nog in gevecht waren met Haas en Alfa Romeo. Onze auto was niet optimaal. Ik kwam er echter snel achter waar de problemen zaten en we vertelden het team daarover. Zij wisten dat uiteindelijk te vertalen in updates die direct bleken te werken."

"Met dit inzicht en het structureel brengen van updates heb ik echt het gevoel dat we een goede stap voorwaarts hebben gezet. Ik voelde me in veel races één met de auto en in sommige weekenden haalde ik er veel punten mee en scoorde ik maximaal met soms P4 of P5. Weekends zoals in Oostenrijk, Suzuka en Boedapest waren erg sterk."

De (on)betrouwbaarheid van de Alpine-auto

Het grootste struikelblok van Alpine? Dat was overduidelijk de betrouwbaarheid van de auto en de motor. De A522 viel regelmatig uit, maar Ocon legt uit dat het een ingecalculeerd risico is geweest, in ieder geval bij de krachtbron. Het zorgde echter wel voor flink wat frustraties, vooral bij Alonso.

Ocon vervolgt: "Het is altijd onderdeel geweest van de strategie. We wilden een razendsnelle motor, zodat de auto competitief zou zijn en we konden pushen in plaats van steevast achteraan te finishen. Dit natuurlijk doordat de motorreglementen de komende jaren vast staan."

"We wilden pushen vanaf het begin en dat brengt natuurlijk betrouwbaarheidsproblemen met zich mee. We wisten wat er aan zat te komen, en natuurlijk verlies je dan wat punten aan beide kanten van de garage, maar we zijn nog steeds vierde geworden in het wereldkampioenschap."

			© XPBimages
	© XPBimages

Ocon versus Verstappen?

Het is alweer wat jaren geleden dat Alpine, toen nog onder een andere naam, meestreed voor kampioenschappen. Het Franse team heeft sinds Alonso's eerste termijn bij het team in 2005 en 2006 geen kampioenschap meer binnengesleept.

Daarnaast was Ocon's overwinning van de GP van Boedapest 2021 de eerste sinds Kimi Raikkonen's overwinning in Oostenrijk 2013, toen nu in de Lotus-dagen. Toch is Ocon optimistisch dat Alpine het volgende team zal zijn dat zich tussen de gevestigde topteams zal scharen. Uiteindelijk wil hij strijden voor de titel en zal hij dus Red Bull en Max Verstappen van de troon moeten stoten.

"Hopelijk komen we daar snel in de buurt. De grid zal naar elkaar toe kruipen de komende tijd en de auto voor volgend jaar ziet er veelbelovend uit in de simulator. Natuurlijk moeten we niet te overmoedig worden, maar het voelt als een stap in de goede richting en ik kijk er naar uit om erachter te komen wat we kunnen presteren."

"Als de regels hetzelfde blijven, dan komt iedereen uiteindelijk dicht bij de top drie, maar wij zijn volledig gefocust op dit moment en wij zullen het volgende team zijn om zich daar bij aan te sluiten..."

Ook interessant:

Als Verstappen wat minder wint, is dat goed voor F1

In de nieuwste F1-podcast van RN365 blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op het F1-seizoen 2022 en blikken ze al voorzichtig vooruit op volgend jaar. Misschien moet Max Verstappen dan maar wat minder winnen, zodat we nog wat meer spektakel zien in F1. Dat en meer bespreekt het trio in het nieuwste F1-luistervoer, dat je hieronder terug kan vinden in de player.

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Esteban Ocon

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Interviews RN365 Nieuwsdossier

23 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Kippenvel Zó kondig je een F1-comeback aan: "Terug in de armen van kampioenen"