Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 2026

Waarom op 1 januari 2025 de grote strijd richting 2026 losbarst

1 januari 2025 staat al een hele tijd rood omcirkeld in de agenda's van de Formule 1-teams. Het is namelijk de dag dat er officieel mag worden begonnen aan het ontwerp van de auto's voor 2026!

De Formule 1 gaat in 2026 flink op de schop. Dan komen er namelijk gloednieuwe technische reglementen en komen er ook nieuwe regels voor de motoren. En waar de Formule 1 momenteel zeer spannend is, is het maar de vraag in hoeverre dat over ruim een jaar nog het geval is. De kans is namelijk aanwezig dat hetzelfde scenario zal plaatsvinden als in 2014, toen Mercedes een grote voorsprong had op de concurrentie.

Daar waar de motorreglementen al een tijdje duidelijk zijn, kwam er halverwege 2024 ook de bevestiging van het technische reglement. Al staat dat nog niet definitief vast. Wat wel duidelijk is: de auto's zullen kleiner en flexibeler worden en bovendien zal het gewicht naar beneden gaan. Verder zal de Formule 1 gebruik gaan maken van actieve aerodynamica en krijgen de coureurs de beschikking over een 'Manual Override Mode', waardoor inhalen makkelijker moet worden.

En nu is daar de langverwachte datum van 1 januari 2025 aangebroken, het officiële startpunt van de ontwikkeling van de nieuwste generatie F1-boldies. Het was namelijk vastgelegd dat de teams niet eerder aan de ontwikkeling van de 2026-auto mochten werken. 

Tijd in de windtunnel

Het hele project rond Cadillac is van niemand afhankelijk en kan volle bak aan de slag gaan, al moet het nog wel de officiële goedkeuring voor de toetreding tot de grid krijgen. Ook zullen diverse achterhoedeteams, zoals Williams en Stake F1, meer naar 2026 kijken dan naar 2025. Want wat is er komend jaar precies te winnen voor deze teams, die vorig jaar respectievelijk op P9 en P10 eindigden in de WK-stand?

Misschien is er zelfs meer te verliezen. De eindstand in het constructeurskampioenschap bepaalt namelijk tegenwoordig hoeveel tijd een team in de windtunnel én voor de computersimulaties krijgt. Een aangezien er vanaf vandaag dus ook al gewerkt mag worden aan de auto voor 2026, kan dat grote voordelen bieden voor de kleinere teams in aanloop naar 2026 in de eerste zes maanden van het jaar. Vervolgens wordt er opnieuw een tussenstand opgemaakt voor het tweede deel van het jaar.

Het dilemma bij de topteams is daarentegen een stuk groter. Ga je voor de kans op een ultieme wereldtitel in 2025 of investeer je meer tijd in 2026, om dan een grotere kans te maken op jarenlange dominantie? Max Verstappen gaf in een exclusief interview met RacingNews365 al het volgende aan. "Op de achtergrond zijn we natuurlijk al wel bezig met 2026. Maar kijk bijvoorbeeld naar de regels, want zelfs op dat gebied is alles nog niet helemaal duidelijk en ze blijven telkens weer een beetje veranderen. Daardoor kunnen we ons nog niet volledig op 2026 richten en zal 2025 dus ook een belangrijk jaar zijn."

Feit is wel dat de deuren geopend zijn richting 2026. De teams mogen nu officieel beginnen aan de ontwikkeling van de wagen en zullen daar de nodige uren aan kwijt zijn. Want zoals het gezegde luidt: een goed begin, is het halve werk. Wie de reglementen het beste doorheeft en met een voorsprong zal starten, zullen we pas in de eerste race in 2026 weten...

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking F1-fotograaf Peter van Egmond overleden