Oscar Piastri leek op koers te liggen voor zijn zesde zege van het seizoen toen hij na ronde 21 een straf kreeg voor 'onvoorspelbaar rijden' tijdens de safety car-herstart. De Australiër had het grootste deel van de race geleid, nadat hij Verstappen in ronde acht had gepasseerd, maar een moment van verwarring bij het einde van de safety car-periode zou hem de overwinning kosten.
De telemetrie-gegevens van Silverstone maken duidelijk waarom Piastri's actie zwaarder werd bestraft dan Russells soortgelijke situatie in Montreal. Waar Russell in Canada afremde van 140 km per uur naar 85 km per uur met een remkracht van 30 psi, handelde Piastri veel extremer.
De McLaren-coureur ging van 218 km per uur naar 52 km per uur met een remkracht van 59,2 psi - bijna het dubbele van wat Russell toepaste. Dit drastische verschil in snelheidsvermindering creëerde een gevaarlijke situatie voor de achterliggende coureurs, zeker in de regenachtige omstandigheden op Silverstone.
Het moment ontstond toen de wedstrijdleiding de safety car terug naar de pits riep ter hoogte van bocht 15. Piastri was al begonnen te accelereren toen de melding 'safety car ending' doorkwam. De safety car was de laatste bocht echter nog niet door, waardoor Piastri gedwongen werd abrupt af te remmen.
Max Verstappen had Piastri's plotselinge remactie niet voorzien, waardoor hij kortstondig voorbij de McLaren-coureur schoot. Het harmonica-effect was aanzienlijk, met name door de zware regenval die het zicht beperkte. Coureurs achter Piastri zagen hem pas op het laatste moment door de spray.
De richtlijnen van de FIA geven aan dat onvoorspelbaar rijden achter de safety car kan leiden tot straffen variërend van vijf seconden tot een stop-and-go penalty. Piastri's 10-seconden straf viel precies in het midden hiervan.
Ondanks de technische onderbouwing uitten zowel Piastri, McLaren als Verstappen kritiek op de strafmaat. De gewoonlijk kalme Australiër was zichtbaar gefrustreerd na de finish, overtuigd dat hij onrechtvaardig was behandeld. Zijn tweede plaats stelde teamgenoot Lando Norris in staat om het gat in het kampioenschap verder te verkleinen tot slechts acht punten.
Voor Piastri betekende het een gemiste kans in wat nog altijd een lange strijd om de titel belooft te worden. De data tonen echter aan dat zijn actie objectief gevaarlijker was dan Russells vergelijkbare situatie in Canada, wat in dit geval de consistentie van de stewards in hun besluitvorming onderstreept.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!