Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Racing Point in 2021 ook haar Mercedes-kopie mag gebruiken

Er was dit seizoen veel te doen om Racing Point. De storm omtrent de bolide van het Britse team, die overduidelijk gebaseerd was op de kampioenschapswinnende Mercedes van vorig jaar, is inmiddels wat gaan liggen. Het Britse team zat even in het oog van die storm, maar komt er eigenlijk nagenoeg zonder kleerscheuren uit.

We schrijven februari 2020. Verbaasde gezichten alom in de Formule 1-paddock tijdens de testweken in Barcelona. Racing Point had namelijk een bijzonder konijn uit haar hoge hoed getoverd. De RP20 was een nagenoeg complete kopie van de Mercedes W10, waarmee Lewis Hamilton in 2019 wereldkampioen werd. Renault gaf meteen aan dat het in protest wilde gaan, omdat kopiëren van bepaalde onderdelen niet mag in de Formule 1. Na een hiatus van enkele maanden vanwege het heersende coronavirus, ging het Franse team in Oostenrijk tijdens het tweede raceweekend van het seizoen daadwerkelijk in protest tegen de auto van Racing Point. Om precies te zijn ging het in protest tegen de brake ducts van de RP20. Renault werd in het gelijk gesteld en Racing Point kreeg een boete (400.000 dollar) en een straf van 15 WK-punten, tot woede van de Franse renstal. Die besloten - net als Ferrari - in beroep te gaan tegen de straf, maar na enkele weken vol met gesprekken tussen alle betrokken partijen, waarbij ze tot een oplossing kwamen, werden alle beroepen ingetrokken. Toch komt Racing Point voor nu wel als winnaar uit het proces. Op de korte termijn mag Racing Point namelijk gewoon haar weg vervolgen met het huidige autoconcept, ook volgend seizoen kan dat nog steeds. In gesprek met Auto Motor und Sport verduidelijkt FIA-man Nikolas Tombazis waarom dat kan. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

De FIA beloofde de teams om de regels aan te passen omtrent het kopiëren in de Formule 1. Per 2021 is het dan ook verboden om zoals Racing Point hele concepten te kopiëren van andere teams, waardoor de integriteit van de constructeurs intact blijft, iets wat een strenge voorwaarde was voor Renault toen het haar beroep liet varen. 3D-camera's, scanners en software die daar bij helpt is vanaf komend seizoen verleden tijd als we het regelboek mogen geloven, maar de geest van de Mercedes W10 blijft ook komend jaar - waarschijnlijk in groene Aston Martin-kleuren - ronddwalen in de Formule 1-paddock. "Dit seizoen zal er niets meer veranderen", zo begint Tombazis zijn verhaal. "De nieuwe regels gaan in vanaf 2021. Het ontwikkelingsproces van die auto's is inmiddels begonnen en de nieuwe regels schrijven de teams voor hoe ze de auto voor 2021 moeten bouwen." Maar, de Racing Point is legaal verklaard, dus ook al is de bolide gebaseerd op de Mercedes W10, ook in 2021 mogen Lance Stroll en Sebastian Vettel ermee aan de start verschijnen. De auto's waarmee de teams aan de start van het huidige seizoen verschenen, die zijn in orde en vanuit dat startpunt mogen alle teams verder ontwikkelen. Alles wat er vanaf nu op de auto komt, mag echter niet meer gebaseerd zijn op foto's van andere bolides. "Je kan niet van Racing Point of elk ander team dan ook verwachten dat ze alles weggooien waar ze dit jaar aan hebben gewerkt", zo legt de Griek van de FIA uit. "Als er echter de komende maanden nog iemand verschijnt met een kopie van de Mercedes, bijvoorbeeld, dan accepteren we dat natuurlijk niet. Dat zou geen basis zijn voor een 2021-auto die wij accepteren." Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Ook op een ander gebied is Racing Point een van de gelukkigen. Verschillende teams hadden er aanzienlijk de pee in dat de Britten volgens de nieuwe tokenregels in 2021 gratis en voor niets kunnen upgraden naar de versnellingsbak en wielophanging van de Mercedes van 2020. Haas en Alfa Romeo moeten namelijk wel hun tokens inzetten als ze de nieuwe versnellingsbak van Ferrari in hun bolide willen installeren in 2021. Volgens Tombazis is het een storm in een glas water. "Er wordt hier met twee maten gemeten en de argumentatie van de protesterende teams klopt niet. Haas zet namelijk de nieuwe versnellingsbak van Ferrari in, die uit hetzelfde jaar, terwijl Racing Point onderdelen krijgt van Mercedes die een jaar oud zijn." "We hebben deze regels ingevoerd vanwege kostentechnische redenen. Mercedes en Racing Point besparen kosten, omdat de één jaar oude versnellingsbak reeds ontwikkeld is. Racing Point zet de onderdelen niet in om sneller te worden", concludeert Tombazis. "Dat kan je echter wel zeggen van de teams die de huidige onderdelen van een ander team gebruiken", aldus de ex-Ferrari-werknemer over de samenwerking tussen Ferrari en Haas. Al met al zal de eerste Aston Martin-bolide waarschijnlijk een sterke wagen worden. Het zal een doorontwikkeling zijn van de Mercedes W10, al moeten de ideeën vanaf heden wel uit de eigen koker komen. Neem dat samen met de gratis upgrade die het team ontvangt op het gebied van de versnellingsbak en de ophanging, dan kunnen Vettel en Stroll in 2021 een sterk seizoen tegemoet gaan. Zeker aangezien Aston Martin ook nog eens naar gelang haar twee tokens in mag zetten. Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal