Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt

F1-stand

  • 1 HAM 230
  • 2 BOT 161
  • 3 VER 147
VT1 vr 23 okt 12:00 13:30
VT2 vr 23 okt 16:00 17:30
VT3 za 24 okt 12:00 13:00
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Racing Point

Waarom Racing Point in 2021 ook haar Mercedes-kopie mag gebruiken

Er was dit seizoen veel te doen om Racing Point. De storm omtrent de bolide van het Britse team, die overduidelijk gebaseerd was op de kampioenschapswinnende Mercedes van vorig jaar, is inmiddels wat gaan liggen. Het Britse team zat even in het oog van die storm, maar komt er eigenlijk nagenoeg zonder kleerscheuren uit.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Racing Point

We schrijven februari 2020. Verbaasde gezichten alom in de Formule 1-paddock tijdens de testweken in Barcelona. Racing Point had namelijk een bijzonder konijn uit haar hoge hoed getoverd. De RP20 was een nagenoeg complete kopie van de Mercedes W10, waarmee Lewis Hamilton in 2019 wereldkampioen werd.

Renault gaf meteen aan dat het in protest wilde gaan, omdat kopiëren van bepaalde onderdelen niet mag in de Formule 1. Na een hiatus van enkele maanden vanwege het heersende coronavirus, ging het Franse team in Oostenrijk tijdens het tweede raceweekend van het seizoen daadwerkelijk in protest tegen de auto van Racing Point. Om precies te zijn ging het in protest tegen de brake ducts van de RP20.

Renault werd in het gelijk gesteld en Racing Point kreeg een boete (400.000 dollar) en een straf van 15 WK-punten, tot woede van de Franse renstal. Die besloten - net als Ferrari - in beroep te gaan tegen de straf, maar na enkele weken vol met gesprekken tussen alle betrokken partijen, waarbij ze tot een oplossing kwamen, werden alle beroepen ingetrokken.

Toch komt Racing Point voor nu wel als winnaar uit het proces. Op de korte termijn mag Racing Point namelijk gewoon haar weg vervolgen met het huidige autoconcept, ook volgend seizoen kan dat nog steeds. In gesprek met Auto Motor und Sport verduidelijkt FIA-man Nikolas Tombazis waarom dat kan.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Racing Point
	© Racing Point

De FIA beloofde de teams om de regels aan te passen omtrent het kopiëren in de Formule 1. Per 2021 is het dan ook verboden om zoals Racing Point hele concepten te kopiëren van andere teams, waardoor de integriteit van de constructeurs intact blijft, iets wat een strenge voorwaarde was voor Renault toen het haar beroep liet varen.

3D-camera's, scanners en software die daar bij helpt is vanaf komend seizoen verleden tijd als we het regelboek mogen geloven, maar de geest van de Mercedes W10 blijft ook komend jaar - waarschijnlijk in groene Aston Martin-kleuren - ronddwalen in de Formule 1-paddock.

"Dit seizoen zal er niets meer veranderen", zo begint Tombazis zijn verhaal. "De nieuwe regels gaan in vanaf 2021. Het ontwikkelingsproces van die auto's is inmiddels begonnen en de nieuwe regels schrijven de teams voor hoe ze de auto voor 2021 moeten bouwen."

Maar, de Racing Point is legaal verklaard, dus ook al is de bolide gebaseerd op de Mercedes W10, ook in 2021 mogen Lance Stroll en Sebastian Vettel ermee aan de start verschijnen. De auto's waarmee de teams aan de start van het huidige seizoen verschenen, die zijn in orde en vanuit dat startpunt mogen alle teams verder ontwikkelen. Alles wat er vanaf nu op de auto komt, mag echter niet meer gebaseerd zijn op foto's van andere bolides.

"Je kan niet van Racing Point of elk ander team dan ook verwachten dat ze alles weggooien waar ze dit jaar aan hebben gewerkt", zo legt de Griek van de FIA uit. "Als er echter de komende maanden nog iemand verschijnt met een kopie van de Mercedes, bijvoorbeeld, dan accepteren we dat natuurlijk niet. Dat zou geen basis zijn voor een 2021-auto die wij accepteren."

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Racing Point
	© Racing Point

Ook op een ander gebied is Racing Point een van de gelukkigen. Verschillende teams hadden er aanzienlijk de pee in dat de Britten volgens de nieuwe tokenregels in 2021 gratis en voor niets kunnen upgraden naar de versnellingsbak en wielophanging van de Mercedes van 2020. Haas en Alfa Romeo moeten namelijk wel hun tokens inzetten als ze de nieuwe versnellingsbak van Ferrari in hun bolide willen installeren in 2021.

Volgens Tombazis is het een storm in een glas water. "Er wordt hier met twee maten gemeten en de argumentatie van de protesterende teams klopt niet. Haas zet namelijk de nieuwe versnellingsbak van Ferrari in, die uit hetzelfde jaar, terwijl Racing Point onderdelen krijgt van Mercedes die een jaar oud zijn."

"We hebben deze regels ingevoerd vanwege kostentechnische redenen. Mercedes en Racing Point besparen kosten, omdat de één jaar oude versnellingsbak reeds ontwikkeld is. Racing Point zet de onderdelen niet in om sneller te worden", concludeert Tombazis. "Dat kan je echter wel zeggen van de teams die de huidige onderdelen van een ander team gebruiken", aldus de ex-Ferrari-werknemer over de samenwerking tussen Ferrari en Haas.

Al met al zal de eerste Aston Martin-bolide waarschijnlijk een sterke wagen worden. Het zal een doorontwikkeling zijn van de Mercedes W10, al moeten de ideeën vanaf heden wel uit de eigen koker komen. Neem dat samen met de gratis upgrade die het team ontvangt op het gebied van de versnellingsbak en de ophanging, dan kunnen Vettel en Stroll in 2021 een sterk seizoen tegemoet gaan. Zeker aangezien Aston Martin ook nog eens naar gelang haar twee tokens in mag zetten.

Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

4 reacties

    Breaking Marko verklapt welke coureur nagenoeg zeker is van AlphaTauri-stoeltje