Het Formule 1-seizoen van Red Bull krijgt langzaam twee gezichten. McLaren was aan het begin van het jaar aanzienlijk sneller dan de renstal waarvoor Max Verstappen en Yuki Tsunoda uitkomen, iets wat uiteindelijk Christian Horner zijn baan kostte. De Brit moest na twintig jaar trouwe dienst vertrekken vanwege de magere resultaten.
Laurent Mekies nam het stokje direct van hem over, waarna een stormachtige ontwikkeling op gang kwam. Enerzijds lag dat aan een al langer geplande vloerupdate voor Monza, anderzijds drukt Mekies duidelijk zijn stempel. Red Bull vertrouwt bij belangrijke beslissingen meer op de input van Verstappen, die uiteindelijk de resultaten moet leveren. Dat wierp al vruchten af met zeges in Italië en Azerbeidzjan, en een tweede plaats in Singapore.
Toch is de ontwikkeling van Red Bull opvallend. Want waar de meeste teams, waaronder McLaren, zich al volledig op 2026 richten, blijft Red Bull de RB21 langer doorontwikkelen. Grote updates zijn het niet, maar het technische team voegt nog steeds kleine wijzigingen door. Dat geld kan binnen de budget cap niet meer voor volgend seizoen gebruikt worden. In 2026 verschijnt Red Bull voor het eerst met een eigen krachtbron aan de start - de grootste uitdaging van het team tot nu toe.
Kennis
Mekies legde na de Grand Prix van Singapore tegenover onder meer RacingNews365 ook uit waarom Red Bull voor deze aanpak heeft gekozen. "Vanuit het perspectief van Red Bull Racing was het belangrijk om te begrijpen of dit project nog meer performance kon bieden. Het is cruciaal dat we dit tot op de bodem uitzoeken, want we zullen volgend jaar ons project, zelfs als de regels volledig anders zijn, beoordelen en verder ontwikkelen met dezelfde tools en dezelfde methodes."
"Het is daarom erg belangrijk dat we met deze auto nagaan of onze manier van dataverwerking klopt, dat ons ontwikkelplan correct is, en of dat de gewenste performance oplevert. Dat zou vertrouwen geven voor de winter. Natuurlijk heeft het ongetwijfeld gevolgen voor het 2026-project, maar wij vinden dat dit de juiste afweging is, zonder te kijken naar wat de andere teams doen."
Het verhaal van Mekies is helder en kan op meerdere manieren Red Bull helpen. Allereerst wijst hij op de tools en aanpak van Red Bull, aangezien op dat vlak wel degelijk iets is veranderd onder zijn leiding. Het team luistert zoals gezegd meer naar Verstappen, maar doet ongetwijfeld op de achtergrond nog meer anders om ook daadwerkelijk aan zijn wensen te voldoen. Dat staat echter in de kinderschoenen en vereist bevestiging richting 2026.
Meenemen
Bovendien wijst Mekies op het ontwikkelplan van Red Bull. Aan het begin van het seizoen werden grote problemen vastgesteld die Red Bull geleidelijk heeft opgelost met updates. Voor 2026 heeft Red Bull waarschijnlijk vooral de mechaniek van de auto in het achterhoofd, omdat je bepaalde aspecten van een auto meeneemt richting een nieuwe regelcyclus. Niet veel, maar ieder beetje helpt.
Van Red Bull is bijvoorbeeld bekend dat ze lange tijd veel moeite hadden met hobbels en kerbstones. Dat komt grotendeels door het concept in combinatie met de huidige reglementen, omdat auto's ontzettend stijf worden afgesteld bij de ophanging. De Red Bull-auto's van de afgelopen jaren reageerden daar niet goed op, met problemen op stratencircuits tot gevolg.
Toch speelt ook de filosofie van een bolide een rol. Kies je bij de voor- en achterwielophanging voor een push- of pull rod-systeem en wat voor gevolgen heeft dat voor het rijgedrag? Het is een voorbeeld, maar Red Bull wilde op dat vlak wel stappen zetten om dat ook in 2026 toe te kunnen passen. Dat Verstappen als tweede over de streep kwam in Singapore en weinig balansproblemen rapporteerde, laat zien dat ze op de goede weg zijn.
De beslissing om de RB21 door te ontwikkelen, kan dus volgens Mekies gevolgen voor 2026 met zich meebrengen. Daar hoeven echter nog geen zorgen over te bestaan, want ook in 2021 voerde Red Bull nog lang updates door om Verstappen aan zijn eerste titel te helpen. Bij de start van de huidige reglementen in 2022 stond het team er toen ook goed bij. En als nu de nieuwe aanpak werkt, plukt Red Bull daar alleen maar vruchten van in 2026 en de jaren daarna.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!