Eigenlijk is het al een paar jaar lang hetzelfde liedje. Aan het begin van het seizoen belooft Red Bull een goede auto te bouwen. Daar slaagt het eigenlijk ook elk jaar opnieuw weer in, om na een paar races ook te concluderen dat de Renault-motor qua ontwikkeling achterblijft. De Franse krachtbron is de achilleshiel van de RB14 en diens voorgangers. Dat betekent dat op de circuits waar vermogen doorslaggevend is Red Bull normaal gesproken tekort komt. Max Verstappen en Daniel Ricciardo kunnen dat verschil in performance op de rechte stukken met hun rijkunsten alleen niet overbruggen en dus is de derde startrij steevast voor het Red Bull-duo. Maar in Monaco gaat die norm niet op. In Monaco kan Red Bull makkelijk wegkomen met de minder pk-sterke Renault-motor. Mechanische grip is daar veel belangrijker, net als downforce. Het zijn de gebieden waar Red Bull door de input van topontwerper Adrian Newey in uitblinkt. Weinig auto's zijn aerodynamisch zo geavanceerd (of gecompliceerd) als de RB14. Het zorgt ervoor dat Red Bull de snelste auto heeft in de bochten. Dat was tijdens de wintertests al zo en dat heeft een extra impuls gekregen met het nieuwe aerodynamische pakket dat in Spanje werd geïntroduceerd.
In de bochtige laatste sector van het Circuit de Barcelona toonde Red Bull al aan dat de RB14 zich als een vis in het water thuis voelt in het kortere draaiwerk. Mercedes en Ferrari werden daar steevast met een paar tienden afgetroefd door Red Bull en dat gegeven zorgt ervoor dat ook de concurrentie op haar hoede is. Met een goede tractie van de Renault-motor doen ook de Fransen op Monaco voor de verandering eens een nuttige duit in het zakje. Met een Red Bull die goed genoeg is voor de overwinning is het aan Max Verstappen en Daniel Ricciardo om het af te maken in de smalle straten van het prinsdom. De Nederlander is in het verleden bloedsnel gebleken in de straten van Monaco, maar maakte er ook de nodige fouten. Een clean weekend bombardeert hem tot één van de favorieten voor de zege. Teamgenoot Daniel Ricciardo, gaat eigenlijk altijd wel lekker in Monaco. In 2016 had hij er redelijk eenvoudig kunnen winnen, ware het niet dat zijn eigen crew roet in het eten gooide door een totaal mislukte pitstop. Vorig seizoen eindigde de Australiër als derde, maar hij droomt van die ene plaats op het podium die hij in Monaco nog niet mocht betreden: De hoogste.
Meest gelezen