Vanzelfsprekend baalde ook AlphaTauri-teambaas Franz Tost van het vertrek van Honda. In de schaduw van Red Bull wilde het zusterteam met Honda steeds wat verder opschuiven op de grid. "Het is niet anders en ik ben Honda dankbaar voor het geweldige werk dat ze tot op heden hebben verricht. We hebben goede stappen gezet. Nu moeten we kijken naar welke power unit we vanaf 2022 kunnen gebruiken en hoe we succesvol kunnen zijn in de toekomst", vertelt Tost tegenover onder meer RacingNews365. Synergie met Red Bull is daarbij erg belangrijk. Een optie dat AlphaTauri met Renault of Ferrari in zee gaat en Red Bull een andere motorleverancier kiest is uitgesloten. "We willen absoluut geen andere leverancier, omdat dit niet goed is voor de operationele kant van het team. We zoeken juist naar synergie en willen niet weer zelf onze versnellingsbak of achterwielophanging ontwerpen. We werken nu erg nauw samen op technologisch vlak en willen dat ook voortzetten." Ook Red Bull-teambaas Christian Horner is erg duidelijk over de motorensituatie: "Het is een situatie met twee teams die één motorleverancier zoeken. Je wil deze integreren in de aandrijflijn van beide auto's. Door de synergie tussen beide teams is het ondenkbaar dat we met twee verschillende leveranciers gaan racen. De integratie van motoren is zeer complex, zeker op het vlak van intellectueel eigendom met verschillende leveranciers. Het zou dan ook verre van ideaal zijn om beide teams uit te rusten met een andere power unit leverancier." AlphaTauri, toen Toro Rosso, rijdt sinds 2018 met Honda-motoren. Red Bull volgde een jaar later en beide teams racen minimaal nog tot en met eind 2021 met de Japanse motoren. Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen