Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Waarom Red Bull en Verstappen voor de medium banden kozen

In de sprintrace in Brazilië baarde Max Verstappen opzien door als enige, samen met Nicholas Latifi, voor de medium banden te kiezen. Die keuze pakte op zijn zachtst gezegd niet goed uit. Waarom koos Red Bull daarvoor?

Toen de bandenwarmers kort voor de start van de sprintrace in Brazilië van de banden afgingen, zagen we voornamelijk veel rood omringde banden, maar vooraan het veld zagen we Max Verstappen op de medium banden staan. Samen met Nicholas Latifi was hij de enige coureur die daarvoor had gekozen.

Het was een bewuste keuze van Red Bull, zo vertelt teambaas Christian Horner na afloop bij Sky Sports. Hij legt uit welke gedachte er achter zat. "We vonden dat de afstand die de zachte banden af konden leggen wat gelimiteerd was."

"Daarom kozen we voor de medium banden, want we dachten dat de tweede helft van de race met deze bandencompound comfortabeler zou worden als we de eerste helft zouden overleven."

Dat lukte, maar toch kwam de wens van Red Bull niet uit, merkte ook Horner op. "Het eerste deel van de race overleefden we inderdaad, maar daarna was de slijtage van de medium banden slechter dan die van de zachte banden!", concludeert de teambaas, die onder de indruk was van haar concurrent Mercedes.

"Zij hadden een hele snelle auto en we konden hen niet achter ons houden."

Schade Verstappen?

Halverwege de race hoorden we Verstappen op de radio zeggen dat hij over wat onderdelen was gereden. Het is voorlopig gissen of de tweevoudig kampioen daar daadwerkelijk last van heeft gehad.

"Ik weet niet of Alex Albon schade had toen hij uitviel, maar Max was de eerste die daarna voorbij die plek reed en hij liet weten dat hij wat brokstukken had geraakt", vertelt Horner. "We moeten zien of dat de auto heeft beïnvloed."

Later in de race was er wel degelijk schade aan de RB18 van Verstappen, nadat Sainz aan de Nederlander voorbij ging met een agressieve move. "Daarna had Max een touche met Carlos Sainz. Dat was een race-incident, maar gelukkig viel die losse wing endplate snel van zijn voorvleugel af", aldus de teambaas.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Brazilië 2022 RN365 Nieuwsdossier

13 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"