Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull en Verstappen voor de medium banden kozen

In de sprintrace in Brazilië baarde Max Verstappen opzien door als enige, samen met Nicholas Latifi, voor de medium banden te kiezen. Die keuze pakte op zijn zachtst gezegd niet goed uit. Waarom koos Red Bull daarvoor?

Toen de bandenwarmers kort voor de start van de sprintrace in Brazilië van de banden afgingen, zagen we voornamelijk veel rood omringde banden, maar vooraan het veld zagen we Max Verstappen op de medium banden staan. Samen met Nicholas Latifi was hij de enige coureur die daarvoor had gekozen. Het was een bewuste keuze van Red Bull, zo vertelt teambaas Christian Horner na afloop bij Sky Sports . Hij legt uit welke gedachte er achter zat. "We vonden dat de afstand die de zachte banden af konden leggen wat gelimiteerd was." "Daarom kozen we voor de medium banden, want we dachten dat de tweede helft van de race met deze bandencompound comfortabeler zou worden als we de eerste helft zouden overleven." Dat lukte, maar toch kwam de wens van Red Bull niet uit, merkte ook Horner op. "Het eerste deel van de race overleefden we inderdaad, maar daarna was de slijtage van de medium banden slechter dan die van de zachte banden!", concludeert de teambaas, die onder de indruk was van haar concurrent Mercedes. "Zij hadden een hele snelle auto en we konden hen niet achter ons houden."

Schade Verstappen?

Halverwege de race hoorden we Verstappen op de radio zeggen dat hij over wat onderdelen was gereden. Het is voorlopig gissen of de tweevoudig kampioen daar daadwerkelijk last van heeft gehad. "Ik weet niet of Alex Albon schade had toen hij uitviel, maar Max was de eerste die daarna voorbij die plek reed en hij liet weten dat hij wat brokstukken had geraakt", vertelt Horner. "We moeten zien of dat de auto heeft beïnvloed." Later in de race was er wel degelijk schade aan de RB18 van Verstappen, nadat Sainz aan de Nederlander voorbij ging met een agressieve move. "Daarna had Max een touche met Carlos Sainz. Dat was een race-incident, maar gelukkig viel die losse wing endplate snel van zijn voorvleugel af", aldus de teambaas.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi