© Red Bull

Nieuwsoverzicht

Waarom Red Bull Formule 1-auto's onthult op een promofilmdag

14 feb. 10:00 Joe van Burik 0 reacties
Formule 1-teams onthullen hun nieuwe raceauto's zeker niet altijd middels statige presentaties. Vooral de topteams, zoals Red Bull en Mercedes, doen dat tegenwoordig liever door in actie te komen op het circuit. RacingNews365 legt uit waarom.

Red Bull liet Max Verstappen gisteren de spiksplinternieuwe RB15 het circuit van Silverstone op gaan, terwijl de eerste foto's van de wagen voor 2019 nog maar amper online stonden. Een jaar eerder mocht Daniel Ricciardo de RB14 op dezelfde wijze z'n vuurdoop geven.

© Red Bull

Eigenlijk is dat ook niet verwonderlijk. Na een winter vol ontwikkeling van de nieuwe bolide wil het team bij de eerste mogelijkheid zien hoe de auto het nou daadwerkelijk doet. Deze 'shakedown' (zoals de eerste kilometers die een raceauto rijdt ook wel genoemd worden) is erg belangrijk voor een team om zo snel mogelijk te weten welke zaken doorontwikkeling behoeven.

Aangezien het testen van actuele Formule 1-auto's buiten de door de klasse zelf georganiseerde dag verboden is, maakt Red Bull in dit geval gebruik van een soort maas in de wet. Elk team mag namelijk twee dagen per jaar maximaal honderd kilometer per dag rijden om videobeelden te maken voor promotionele doeleinden.

Hoewel er tijdens de shakedown van de RB15 zeker ook video-opnames en foto's werden gemaakt, lag de nadruk stiekem op het testen van de diverse systemen. In zes runs legde Verstappen 38 ronden af op Silverstone. Volgens de Oostenrijkse renstal verliep de dag zonder enige problemen, ondanks het feit dat er voor het eerst werd gereden met de nieuwe Honda-krachtbron.

"Natuurlijk is vandaag een filmdag, dus je kunt er maar weinig uithalen", aldus de 21-jarige Nederlander. "Maar een dag als deze is wel heel belangrijk, voordat de officiële testen beginnen. Dit geeft je een eerste indruk en je weet gelijk of er kleine problemen zijn met de auto of de motor."

Ondanks de zeer relatieve representativiteit van een filmdag als eerste onofficiële test (waarop alleen met speciale, keiharde demonstratiebanden van Pirelli gereden mag worden), is het een luxe die teams zich graag permitteren. Zo kwam Mercedes tegelijk met Red Bull Racing in actie op Silverstone om de W10 voor het eerst naar buiten te laten. Opleidingsteam Toro Rosso maakte dezelfde dag op het Italiaanse Misano de eerste meters met de STR14. Ferrari doet dat traditiegetrouw op de eigen testbaan: Fiorano.

Planning en budget spelen daarbij overigens een belangrijke rol. Williams wilde de nieuwe auto voorafgaand aan de tests in Barcelona voor het eerst de baan op sturen tijdens een filmdag, maar door dat plan ging een streepdoor dat plan ging een streep omdat de bolide voor 2019 domweg nog niet klaar is. Ook gaf Renault aan nog niet zeker te weten of de geplande shakedown tijdens een filmdag wel gehaald zal worden in verband met een krappe ontwikkelingsplanning - mede gelet op de nieuwe aerodynamicaregels voor dit jaar.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen