Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Waarom Red Bull-klachten over McLaren en Ferrari aan FIA-dovemansoren zijn gericht

Red Bull dropte tijdens de Formule 1-wintertest een bommetje door zowel Ferrari als McLaren openlijk te beschuldigen van het gebruik van een mini DRS-systeem. Dat gaat er vooralsnog bij het ene FIA-oor in en er bij het andere FIA-oor weer uit.

Hamilton Bahrain test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Natuurlijk, natúúrlijk zal de FIA mee hebben gekregen wat Red Bull heeft geroepen over Ferrari en McLaren en natúúrlijk zal men daar een mental note van hebben gemaakt. Maar verwacht op korte termijn geen reactie of handelingsplan van de FIA.

In de diverse media wordt volop gespeculeerd over een ophanden zijnde protest van Red Bull richting de vermeende illegale achtervleugels van McLaren en Ferrari. Red Bull merkte op dat die teams een vleugel gebruiken die flext op een manier die doet vermoeden dat het mini DRS-principe erachter schuil gaat. 

Een dergelijk protest gaat er niet komen, niet voordat er ook maar een meter is gereden in Australië in ieder geval. De reglementen schrijven voor dat je geen officiële klacht kan indienen als er nog geen officiële sessie is gereden en de wintertests vallen niet onder die noemer. Overdreven gezegd: tijdens de wintertest mag je freewheelen tot en met, ook als je daarmee bepaalde reglementsboekjes te buiten gaat.

En zelfs al zou Red Bull wel formeel aan willen en kunnen kloppen, dan zou de FIA haar eigen geloofwaardigheid te grabbel gooien door daar op te reageren of zelfs naar te handelen door middel bezoekjes aan de fabrieken van Ferrari en McLaren zoals her en der wordt beschreven.

Immers, de FIA kondigde vroeg in dit jaar aan strengere statische tests te implementeren om de flexibiliteit van de vleugels te beperken. Deze week maakte men duidelijk dat ze het resultaat daarvan gingen monitoren door vrij letterlijk een blik op iedere achtervleugel te werpen. De vleugels worden uitgerust met contrasterende stickers en de teams hebben opdracht gekregen een behuizing te prepareren waarmee high definition camera's op de auto gemonteerd kunnen worden.

De FIA heeft dus nagedacht over hoe zij toe willen zien op het inzetten van illegale achtervleugels, waarmee ook meteen vleugels zullen worden opgemerkt die niet helemaal in de geest van de reglementen zijn, maar niet per definitie illegaal. Logica dicteert dat zij eerst de uitwerkingen van de eigen plannen zullen afwachten en evalueren, voordat men die eigen plannen onderuithaalt door mee te gaan met teams die met beschuldigende vingers naar andere teams wijzen, iets wat nu eenmaal een populaire hobby is van elke F1-team.

Met dit hele nieuwe hoofdstuk rond flexwings wacht ons vast en zeker een interessante seizoenstart, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet losbarsten voordat het seizoen daadwerkelijk is gestart.

Praat mee!

x
Live Live: Chaos in China met maar liefst drie diskwalificaties