Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Waarom Red Bull met een 'verkeerd' onderdeel rijdt in Las Vegas

De achtervleugel van Red Bull is het onderwerp van gesprek in Las Vegas. Het onderdeel is te groot, waardoor Max Verstappen en Sergio Perez veel tijd verliezen op de rechte stukken. Maar waarom rijdt het team met deze achtervleugel?

Verstappen FP2 Las Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"We hebben geen andere achtervleugel, een kleinere achtervleugel, zoals we die bij onze concurrenten zien. Het zou zeker nuttig zijn, maar het is niet mogelijk om een andere vleugel in te vliegen." Was getekend: Helmut Marko tegenover Motorsport.com in Las Vegas. Max Verstappen en Sergio Perez kwamen er niet aan te pas in de vrije trainingen, met veel vraagtekens tot gevolg. Waar kwam toch het tijdsverlies vandaan?

Grotendeels door een te grote achtervleugel, zo bleek na de tweede oefensessie. Verstappen moest gemiddeld zo'n zes tienden toegeven op de rechte stukken en was zodoende kansloos tegenover de sterke Mercedessen, McLarens en Ferrari's. De Nederlander toonde zich ook nog eens ontevreden over de balans, waardoor Red Bull grote problemen moet oplossen richting de kwalificatie. De RB20 doet nog niet wat hij moet doen.

En het is natuurlijk geen regulier weekend. Verstappen kan zijn vierde wereldtitel pakken indien hij voor Lando Norris finisht óf maximaal twee punten verliest. Anders gaat de strijd verder in Qatar. Maar waarom verschijnt Red Bull dan in zo'n cruciaal raceweekend met een te grote achtervleugel aan de start?

Budget cap

Daar lijkt wel een reden voor te zijn. Het team uit Milton Keynes heeft namelijk geen speciale achtervleugel voor hogesnelheidscircuits ontwikkeld, zo bleek al in Monza. Teams moeten keuzes maken binnen de budget cap en verdelen de ontwikkeling van onderdelen op andere manieren. Red Bull 'trimde' achtervleugels om ze aan te passen voor circuits waar topsnelheid belangrijk is. Als je goed naar het onderdeel kijkt, zie je ook zogenaamde 'golven' op de bovenkant van de vleugel. Zo wordt wat winst geboekt. Het gaat in Las Vegas om een vergelijkbare achtervleugel als in Monza.

Verstappen zei in Monza het volgende over het onderdeel: "Je maakt keuzes en in plaats van een Monza-vleugel hebben wij dat geld ergens anders aan gespendeerd. Met deze nieuwe generatie auto's hebben we dat (een Monza-vleugel, red.) nooit gedaan. Echter, de laatste paar jaar was de auto goed genoeg om dat te compenseren."

Het blijkt nu echter in de verste verte niet genoeg te zijn voor de Grand Prix van Las Vegas. Red Bull komt veel topsnelheid tekort en moet een manier verzinnen om toch competitief te zijn. In de korte runs kwam het gebrek aan topsnelheid duidelijk naar voren, al zag het er in de longrun al wat beter uit. Het titelfeestje is niet bij voorbaat een illusie, áls Red Bull de balans van de auto van Verstappen weet te verbeteren.

Overigens is het tegenwoordig niet zo simpel meer om nieuwe onderdelen in te vliegen. Een paar jaar geleden was het heel normaal om even een beroep op de fabriek en een vliegtuig te doen om je weekend te redden, maar dat is nu verleden tijd door de budget cap. Teams kunnen niet onbeperkt blijven produceren en moeten gedurende een Grand Prix vaak roeien met de riemen die ze hebben. Kijk naar Williams, het team dat in Mexico en Brazilië vijf crashes meemaakte en de boel letterlijk moest oplappen. Coureur Alex Albon gaf in Las Vegas al toe dat er weinig reserveonderdelen zijn van de meest recente update.

Vast

De conclusie? Red Bull zit vast aan een keuze die ze eerder dit seizoen hebben gemaakt. Het lijkt er dus op dat ze met een 'verkeerd' onderdeel rijden, maar het gaat om een bewuste keuze. Het team vond andere onderdelen belangrijker dan een low downforce-vleugel voor circuits als Monza en Las Vegas en betaalt daar gedeeltelijk de prijs voor.

Het weekend kan echter nog gered worden door de knappe koppen van Red Bull. Verstappen zag er competitief uit in de longrun en kan met wat aanpassingen echt wel meedoen voor een mooi resultaat. McLaren en Ferrari hebben alleen een streepje voor met hun speciale vleugels voor Las Vegas. En als een duveltje uit een doosje stond Mercedes er ook goed bij. Het gaat ongetwijfeld spanning opleveren...

Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data tonen aan Verstappen staat er beter voor dan gedacht