Afgelopen zaterdag gaven vier teams, McLaren, Renault, Williams en Ferrari aan dat ze in beroep wilden gaan tegen de uitspraak van de FIA omtrent de brake ducts van Racing Point. De autosportfederatie oordeelde dat die onderdelen op de roze bolide gekopieerd waren van Mercedes, waarna het een boete en een straf uitdeelde. Toch mag het team blijven doorrijden en bovendien vinden vele teams de straf te laag. Renault en Ferrari besloten het beroep door te zetten, terwijl Williams en McLaren afhaakten. Red Bull was ook niet van plan om in beroep te gaan, zo vertelt Red Bull-adviseur Helmut Marko tegen Sky Sports. Dat betekent echter niet dat het team van Max Verstappen en Alexander Albon vrede had met de afhandeling van de zaak. "Zowel Red Bull als AlphaTauri zijn niet in beroep tegen de straf voor Racing Point gegaan. Er zijn namelijk al genoeg teams die wel in beroep zijn gegaan. De huidige uitspraak is echter ook voor ons niet voldoende, omdat het niet de uitleg is waar we op gehoopt hadden." "Hopelijk gaat het hoger beroep er toch nog voor zorgen dat dingen duidelijker worden", aldus Marko, die probeert uit te leggen waarom de uitspraak geen voldoening geeft. "Vanuit het oogpunt van een advocaat is het raar dat je ergens een straf voor krijgt, maar hetgeen waarvoor je de straf krijgt de komende races gewoon weer mag toepassen en dat je die keren slechts een waarschuwing krijgt." "Hoelang kan zoiets door blijven gaan?", vraagt hij zich hardop af. "Ik denk niet dat we kunnen spreken over een gebalanceerde situatie en het lijkt dan ook niet helemaal goed doordacht te zijn", woorden waarmee Marko nogmaals onderstreept dat Red Bull het niet eens is met de uitspraak van de FIA. "Het is dan ook belangrijk dat deze zaak doorgaat en dat er meer duidelijkheid zal komen. Dat is zeker voor ons belangrijk, aangezien we de enige eigenaar zijn met teams in de Formule 1 die 100% van ons zijn. Daarom zijn we altijd hard bezig om de regelgeving van het Concorde Agreement te volgen." Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen