vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Red Bull ontwerper James Key liet gaan

De getalenteerde ontwerper James Key verruilt het F1-team van Toro Rosso voor dat van McLaren. Een opmerkelijke stap, aangezien Key altijd werd gezien als een van de mogelijke opvolgers van meesterontwerper Adrian Newey bij Red Bull.

James Key, 46 jaar, staat te boek als een van de meest getalenteerde ontwerpers in de Formule 1, maar waarom laat Red Bull hem dan zo makkelijk gaan?

Key debuteerde in de Formule 1 in 1998 als data engineer voor het toenmalige F1-team van Jordan, om in 2005 de overstap te maken naar Jordan's opvolger Midland F1. Daar bekleedde hij op 33-jarige leeftijd de rol van technisch directeur. Uniek, aangezien deze positie vaak bekleed wordt door de oudere en ervaren rotten in het vak.

In de jaren die volgde veranderde het team van Jordan/Midland/Spyker diverse malen van eigenaar, alvorens het opgekocht werd en omgetoverd werd tot Force India, waarna een overstap naar Sauber volgde in 2010. Sinds 2012 is Key technisch directeur van Toro Rosso, het B-team van Red Bull Racing.

Onder zijn hoede scoorde het Italiaanse team best aardige resultaten, ondanks het beperkte budget. In 2015 en 2016 was de bolide van Max Verstappen en Carlos Sainz verrassend goed. Met name in 2016 kende het team een vliegende start, ondanks dat het gebruik moest maken van overjarige motoren van Ferrari. Bij de seizoensopener in Australië kwalificeerden Verstappen en Sainz zich verrassend als vijfde en zesde.

De weg naar Red Bull leek open te liggen voor Key, te meer omdat Adrian Newey niet het eeuwige F1-leven meer heeft. Newey, momenteel 60 jaar, is in de nadagen van zijn carrière. Daar waar de verwachting was dat Key de komende seizoenen aan de zijde van de ervaren topontwerper zou werken, koos hij voor een avontuur buiten de Red Bull-familie.

Aan het begin van het seizoen 2018 speelde Toro Rosso-teambaas Franz Tost nog de loftrompet voor zijn ontwerper: "James heeft zichzelf ontzettend goed ontwikkeld de afgelopen jaren en heeft een uitstekend ontwerpteam samengesteld. Adrian Newey heeft meer ervaring, maar ik ben ervan overtuigd dat James een van de absolute toppers op technisch vlak wordt in de komende jaren."

Het uitblijven van duidelijkheid omtrent zijn toekomst binnen de Red Bull-familie lijkt de voornaamste reden voor de breuk. Key, inmiddels 46, was toe aan een volgende stap. Ondanks de vaak mooie woorden van Tost en Newey over zijn talent, kwam de gedroomde stap naar Red Bull nooit. Op het moment dat Key zijn handtekening zette bij McLaren was er geen weg meer terug en had Red Bull geen andere keuze dan hem te laten gaan. Iets wat totaal niet het plan was van de renstal van Verstappen en Gasly.

Pijnlijk was het moment waarop Key de knoop doorhakte en medio juli 2018 bekend maakte over te stappen naar McLaren. Dit zette kwaad bloed bij Red Bull, waarop Key verboden werd om op korte termijn de overstap te maken. Te meer omdat hij nog een contract had tot en met 2019. Als technisch directeur kende hij teveel geheimen van de bolides van Toro Rosso en Red Bull en zelfs al details over de auto's voor 2019.

Opvallend was de laatdunkende reactie van Helmut Marko deze week in de media. James Key was niet langer nodig binnen het team en zijn visie verschilde teveel met de Red Bull-leiding. Het vertrek van Key was 'het beste voor beide partijen', zo liet de Red Bull-adviseur weten. De populaire uitspraak 'verschil van inzicht' werd daarbij gebruikt, om de breuk te rechtvaardigen.

Bij McLaren krijgt Key een belangrijke rol in de wederopbouw van het Britse team. Het ooit zo succesvolle Formule 1-team is flink afgetakeld en strijdt al jaren in de middenmoot. Vorig jaar rolden er diverse koppen binnen McLaren en de komst van Key moet zorgen voor een frisse design-wind, nadat de MCL33 van 2018 een regelrechte ramp was.

Voor Key een gouden kans om zichzelf definitief te bewijzen als ontwerper. Bij Toro Rosso was de rek er voor hem wel uit sinds zijn aanstelling in 2012. Het perspectief bij Red Bull was onduidelijk en Key pakte zijn kans: langer wachten op Red Bull leek geen optie voor hem. McLaren behoort qua faciliteiten nog altijd tot de absolute top en heeft financieel meer armslag dan Toro Rosso, wat mogelijkheden biedt voor Key.

Wanneer Key zijn eerste werkdag maakt bij zijn nieuwe werkgever is nog onduidelijk. De verwachting is dat dit rondom de seizoensstart zal zijn. Vanaf juli heeft Key dan een driekwart jaar 'werkloos' thuis gezeten en kan hij geen kennis doorspelen van Red Bull/Toro Rosso om te gebruiken voor het ontwerp van de nieuwe McLaren. De Brit kan dan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor het succes en ontwerp van de nieuwe bolide van Carlos Sainz en Lando Norris in 2019.

Of Red Bull de komende jaren spijt krijgt dat ze de talentvolle Key niet aan zich wist te binden moet de tijd uitwijzen. Dat het voor beide partijen anders liep dan vooraf verwacht moge duidelijk zijn.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer