Het winnen van de constructeurstitel in de Formule 1 gaat gepaard met een flinke prijzenpot. De nummer twee krijgt aanzienlijk minder gestort, waardoor Mercedes dus qua financiën in het voordeel is. Red Bull wordt daarentegen geholpen door het nieuwe handicap-systeem in de Formule 1, wat vanaf 2022 verder zal worden uitgebreid.
In 2020 werd afgesproken dat vanaf 2021 maatregelen worden getroffen om de teams dichter naar elkaar toe te trekken. Hierbij werd de nieuwe regel bedacht dat slecht presterende teams meer tijd in de windtunnel mogen spenderen dan de goed presterende teams. Afgelopen seizoen kreeg de nummer één in het constructeurs-WK 90% van het vastgestelde quotum van 40 runs per week, de nummer laatst juist 112,5.
Groter voordeel voor slecht presterende F1-teams in 2022
In 2022 liggen de percentages nog verder uit elkaar. De nummer één krijgt slechts 70% van het afgesproken quotum aan testtijd in de windtunnel, terwijl de nummer tien 115% krijgt. Mercedes mag haar windtunnel dus het minst gebruiken voor het ontwikkelen van de 2022-bolide, terwijl Red Bull 5% meer testtijd krijgt. Haas mag de windtunnel het meest gebruiken, Alpine zit precies op de 100%.
Te besteden windtunneltijd per team
Positie in kampioenschap | Percentage t.o.v. quotum 2022 |
---|---|
1 | 70 |
2 | 75 |
3 | 80 |
4 | 85 |
5 | 90 |
6 | 95 |
7 | 100 |
8 | 105 |
9 | 110 |
10 (of nieuw team) | 115 |
Ook interessant:
Zelfs Hamilton was geen kampioen geworden in de Red Bull van Verstappen
Tom Coronel geeft flink af - 'Ga je schamen! - op Sergio Perez. Of Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk zich in die analyse kunnen vinden? Je hoort in de tweede kerstspecial van dit jaar!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!