Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Renault ondanks megaverliezen in de Formule 1 blijft

De coronacrisis leek ervoor te zorgen dat Renault uit de Formule 1 zou stappen. In Frankrijk waren veel mensen van mening dat de autosport het bedrijf onnodig veel geld kost. Volgens de nieuwe topman van Renault, Luca de Meo, is deelname aan de Formule 1 juist van grote toegevoegde waarde voor het bedrijf.

Luca de Meo, de nieuwe leider van Renault lijkt een grote rol te hebben gespeeld in het aanblijven van het Franse team in de Formule 1. De Franse autofabrikant verloor in de eerste helft van het jaar maar liefst 7 miljard euro verlies en zag het een derde van de omzet wegvallen. Toch storten de Fransen zich ook de komende jaren vol op de Formule 1. In gesprek met Autosprint geeft de nieuwe Renault-CEO tekst en uitleg. "Ik ben nu ongeveer twee maanden in dienst bij het team, maar het werd me meteen duidelijk dat het belangrijk was om in de Formule 1 aanwezig te blijven. Men heeft namelijk uitstekende regels uitgeschreven voor de toekomst, waardoor de toekomst van de sport er zeer rooskleurig eruit ziet. Zo zorgt ook de budgetcap ervoor dat de sport betaalbaar blijft", aldus De Meo die een bewuste keuze heeft gemaakt met de naamsverandering van het team in 2021. In 2021 gaat het team namelijk verder onder de naam van Alpine, de sportieve tak van het autobedrijf. "We maakten door onze sterke sponsoren al geen verlies met de deelname aan de Formule 1 en de toekomst ziet er alleen maar nog beter uit. Zo gaan we rijden onder de naam van Alpine, omdat die tak van het bedrijf beter past bij de Formule 1. Alpine staat volgend jaar prachtig in het rijtje van merken als Ferrari, Mercedes en Aston Martin. Dankzij de Formule 1 komt Alpine uitstekend in de markt te staan." Precies zoals De Meo zijn presidentschap voor ogen heeft, want zijn acties moeten zich vooral in de toekomst uitbetalen. "Veel mensen en bedrijven kiezen ervoor om in een crisis minder uit te geven. De eerste reactie die vaak boven komt bij mensen in crisistijd, is dat ze moeten bezuinigen. Ik denk juist andersom, in mijn ogen moet je alvast vooruit kijken. Je moet aan de lange termijn denken en daar past de Formule 1 perfect in voor ons merk. Die mentaliteit probeer ik over te brengen binnen het bedrijf." De voornaamste personen om De Meo te helpen die mentaliteit binnen het bedrijf over te brengen zijn teambaas Cyril Abiteboul en Fernando Alonso, die volgend jaar weer terugkeert bij het Franse team. "Cyril levert uitstekend werk bij het team en hij zal dan ook zorg dragen voor het F1-gedeelte van het bedrijf. Tegelijkertijd hebben we Alonso terug weten te halen en dat is zowel voor ons team als ons merk zeer goed. Hij heeft zijn naam namelijk al opgebouwd en zal Alpine nog meer op de kaart zetten." "Daarnaast helpt hij mee om ook de straatauto's van Alpine te verbeteren. De Formule 1 is nog altijd in staat om de gebruikte technologie over te zetten naar de straatauto's. Ook daarom is het belangrijk voor ons om in de koningsklasse van de autosport aanwezig te blijven."

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'