De banden die Williams al jaren met het team van Mercedes heeft zullen daar ongetwijfeld aan hebben bijgedragen. Russell is sinds begin 2017 verbonden aan Mercedes, Williams rijdt al vijf seizoenen met krachtbronnen van Duitse makelij. Dat de mogelijkheid bestond dat er een Mercedes-junior bij Williams aan zou treden was bekend, dat Russell de persoon in kwestie was lag minder voor de hand.
Want één van de grootste talenten binnen de Formule 1 is nog niet verzekerd van een plekje in de koningklasse van de autosport, tenminste, voor 2019. Esteban Ocon, junior van Mercedes, mocht medio 2016 zijn debuut in de F1 maken bij de stal van Manor. Dat had Mercedes zo geregeld: Manor kreeg korting op de motoren en zodoende kon Ocon vanaf de Belgische Grand Prix instappen. Aan de zijde van Pascal Wehrlein liet Ocon in zijn eerste Grands Prix meteen een goede indruk achter. Die indruk was zelfs zó goed, dat niet Wehrlein, maar Ocon naar Force India werd gepromoveerd toen Nico Hülkenberg dat team verliet om bij Renault aan de slag te gaan. Beide heren maakten een kans: Wehrlein was immers ook een juniorrijder van Mercedes. De Mauritiaanse Duitser moest echter genoegen nemen met een plekje bij Sauber. Bij Force India groeide Ocon uit tot een van de grootste toekomstbeloften van de Formule 1. In twee seizoenen tijd legde hij teammaat Sergio Pérez het vuur vaker dan de teamleiding lief was aan de schenen en liet hij bovendien zien niet onder te doen voor de getalenteerde Mexicaan, die zijn sporen in de F1 al verdiend heeft. Doordat een consortium onder leiding van de vader van Lance Stroll het team van Force India overnam en Pérez een flinke zak centen uit Mexico meeneemt, lijkt de F1-toekomst van Ocon ondanks zijn goede prestaties niet bij Force India te liggen.
De F1-stoeltjes voor 2019 vliegen als warme broodjes over de toonbank, bovendien zit niet elke stal te wachten op een coureur met Mercedes-contract. Slechts de Mercedes-klanten kunnen een juniorrijder door de strot geduwd krijgen: waarom kiest Mercedes er dan voor om Russell, en niet Ocon bij Williams onder te brengen? Waarschijnlijk wil Mercedes niet langer wachten met het brengen van Russell. Langs de kant staan kan, zeker voor iemand die nog geen Formule 1-ervaring heeft, bijzonder dodelijk zijn. Ocon daarentegen heeft na Abu Dhabi vijftig Grands Prix achter zijn naam staan. Door Russell bij Williams te plaatsen en Ocon in bescherming te nemen als officiële reservecoureur, is Mercedes verlost van één probleem. Bovendien zou het rijden voor het minder competitieve Williams alleen maar negatief kunnen zijn voor Ocon, waar Russell slechts hoeft te leren in zijn eerste F1-seizoen. Russell hoeft niet per se elke race te presteren, voor hem geldt de leercurve. Bovendien is er nog één grote factor: Valtteri Bottas ligt voor slechts 2019 vast bij Mercedes, men heeft een optie op de Fin voor 2020. Williams zou wel een rijder willen contracteren van het Duitse merk, maar niet voor slechts één seizoen. In de Russell-deal wordt gesproken van 'meerdere seizoenen'. Dat is iets wat Ocon zeker niet zag zitten. Mercedes heeft nu niet twee problemen meer, of drie, zoals het geval was voor Wehrlein aangaf niet zo nodig verder te willen bij het Duitse merk, maar één. Dat probleem moet voor 2020 echter wel worden opgelost en de enige manier om dat te bewerkstelligen is door een van de vaste rijders van het fabrieksteam eruit te gooien. Maar of Ocon zo’n goede wingman zal zijn…
Meest gelezen