Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Russell moet vrezen voor zijn positie bij Williams

Het silly season in de Formule 1 draait op volle toeren en na een gezapige rijdersmarkt in 2019, zien we volop veranderingen in 2020 voor het volgende seizoen. Deze veranderingen gaan mogelijk ook ten koste van de positie van George Russell.

Ten opzichte van 2019 zagen we in 2020 maar twee wijzigingen: Nico Hulkenberg moest het veld ruimen bij Renault en werd vervangen door Esteban Ocon en bij Williams kon Robert Kubica zijn biezen pakken om plaats te maken voor Nicholas Latifi. Dit jaar is alles anders in de Formule 1 en de rijdersmarkt is geëxplodeerd. Met grote veranderingen in de subtop en het middenveld, denk daarbij aan twee nieuwe coureurs voor Haas F1, maar ook de moves van Carlos Sainz naar Ferrari, Daniel Ricciardo naar McLaren en Sebastian Vettel naar Aston Martin. Het betekent dat diverse coureurs naarstig op zoek zijn naar een stoeltje. Een van die mannen is Sergio Perez, de Mexicaan die bij Aston Martin plaats moest maken voor Vettel - ondanks een doorlopend contract. Perez heeft naar verluidt zo'n $ 15 miljoen aan sponsorgeld in zijn buidel die voor diverse teams interessant kan zijn. Zijn management voert gesprekken met alle teams waar nog posities beschikbaar zijn, maar bij Haas F1 en Alfa Romeo lijkt de deur dicht te zijn. Red Bull is een mogelijkheid mocht Alexander Albon vervangen worden, maar daar lijkt dan Nico Hulkenberg op poleposition te staan. Volgens informatie die RacingNews365 tot zijn beschikking heeft, voert het management van Perez gesprekken met Williams, het team dat dit seizoen met een overname door Dorilton Capital van de ondergang werd gered. Officieel heeft het team met Nicholas Latifi en George Russell twee rijders onder contract staan. Eerstgenoemde brengt volop sponsorgeld met zich mee, laatstgenoemde niet. Bij Russell is het een misvatting dat hij volop gesteund wordt door Mercedes. De Brit maakt onderdeel uit van het opleidingsprogramma van Mercedes en staat er onder contract. Hij heeft echter zelf moeten knokken voor zijn contract bij Williams. Frequent wordt gesuggereerd dat Russell dankzij Mercedes bij Williams rijdt - de Duitsers zijn immers motorleverancier en een deal met korting op motoren in ruil voor Russells diensten ligt voor de hand. Dit maakt ook dat de positie van Russell nu mogelijk in gevaar is. Williams heeft centen nodig en de investeerders die het team halverwege dit jaar kochten weten dat Perez qua talent en ervaring zeker niet onder zal doen voor de Britse jongeling. Punten wist Russell in bijna twee seizoenen niet te scoren en Williams scoorde in 2019/2020 in totaal slechts één schamel puntje. Dit betekent dat het prijzengeld dat de renstal opstrijkt de komende jaren nihil zal zijn, wat sponsorgeld des te belangrijker maakt. Met een wereldwijde financiële crisis als gevolg van COVID19 én de financiële klappen die de F1-teams dit jaar te verwerken kregen, en mogelijk ook volgend jaar ervaren, is een contract in de Formule 1 ineens geen zekerheid meer voor een racestoeltje. Mocht het stoeltje van Russell serieus op de tocht staan, dan zou het voor de derde keer in relatief korte tijd zijn dat Mercedes geen onderdak vindt voor een zeer getalenteerde coureur uit het opleidingsprogramma: Pascal Wehrlein moest bij Sauber het veld ruimen toen dat team koos voor Ferrari-junior Charles Leclerc en Esteban Ocon moest bij Racing Point plaatsmaken voor zoon van de baas, Lance Stroll.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi