Carlos Sainz eindigde op de zevende plaats in de kwalificatie voor de Grand Prix van China, maar mocht van geluk spreken dat hij überhaupt in Q3 kon rijden. De Ferrari-coureur maakte een fout in Q2, raakte de muur en stond lange tijd stil om daarna alsnog zijn weg te vervolgen. De wedstrijdleiding had op dat moment echter al een rode vlagsituatie ingesteld.
Sainz had uiteindelijk niet heel veel schade en kreeg het voor elkaar om terug te keren naar de pitstraat. Zijn bolide werd gerepareerd, waarna de Spanjaard zijn weg kon vervolgen. Online ontstond er een discussie of Sainz dat volgens de reglementen wel mocht doen en die vraagtekens werden versterkt door een protest van Aston Martin. Dat team vindt het namelijk ongeoorloofd.
Wat zeggen de reglementen?
Er is waarschijnlijk verwarring ontstaan door een nieuwe regel voor de Formule 2 en Formule 3. Daar is een nieuwe aanpak voor rode vlagsituaties geïmplementeerd, waarbij coureurs die verantwoordelijk zijn voor een rode vlag niet meer mogen deelnemen aan de rest van de sessie. Bovendien worden hun rondetijden geschrapt. Het gaat om een soortgelijke regel die al jaren in de IndyCar Series wordt gebruikt. Zo wil men ervoor zorgen dat geen enkele coureur beloond wordt als hij of zij crasht, zeker wanneer diegene bovenaan de tijdenlijsten staat.
In artikel 39.6 van het sportieve reglement van de Formule 1 staat nu het volgende: "Een coureur mag niet verder deelnemen aan de sessie wanneer diegene tijdens een kwalificatie of sprintkwalificatie stopt op de baan." Sommigen wezen erop dat dit schijnbaar in de situatie van Sainz gebeurde, aangezien hij op het circuit stopte en een rode vlag veroorzaakte.
Anderen bekeken ook:
Uitleg
RacingNews365 heeft echter begrepen dat de regel niet direct van toepassing is op de crash van Sainz in Shanghai. De definitie van het woord 'stoppen' is besproken in eerdere vergaderingen van het Sporting Advisory Committee. Hoewel het duidelijk is dat Sainz inderdaad op het circuit stopte, heeft de regel in kwestie betrekking op een auto die stopt op het circuit en wordt teruggebracht naar de pitstraat zonder gebruik te maken van zijn eigen vermogen.
Indien Sainz niet in staat was geweest om zijn Ferrari weer op te starten en door de marshalls was teruggebracht naar de garage, zou hij uit de sessie zijn geschrapt. In dit geval was de Spanjaard in staat om de controle over zijn auto terug te krijgen en hem zelf terug te brengen naar de garage.
Sainz gaf zelf ook een uitleg na afloop. "Precies op het moment dat ik de muur ging raken, slaagde ik erin om het stuur een beetje te draaien en in een betere hoek te crashen. Waarschijnlijk redde die stuurbeweging mijn dag, want het zag er op een gegeven moment slecht uit."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!