Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Emilia-Romagna 2024

Waarom Verstappen alles uit de kast moet halen om de race in Imola te winnen

Het was een zeer spannende kwalificatie in Imola waarin de verschillen erg klein waren aan de top. Technisch analist Paolo Filisetti laat zijn licht schijnen over de kwalificatie en kijkt vooruit op een intense race.

Verstappen Imola FP2
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het zeer warme enthousiasme van het Ferrari-publiek in Imola werd flink afgekoeld door de Nederlandse storm genaamd Max Verstappen. Het gat van twee tienden tussen Charles Leclerc en Max Verstappen voor pole position was niet voorspeld gezien de prestaties van de SF-24 in de vrije trainingen. Het was daarentegen al sinds vrijdag bekend dat de prestaties van McLaren op dit circuit overeenkwamen met de voorspellingen van een zeer competitieve MCL38, met het upgradepakket dat het team uit Woking meenam naar Miami.

Daar profiteerde Oscar Piastri van, aangezien het complete pakket nu ook op zijn auto zit. Lando Norris had de gehele upgrade in Miami al op zijn McLaren zitten, Piastri moest het daar doen met de helft. Daar waar het er tot de derde vrije training op leek dat het een strijd zou worden tussen Ferrari en McLaren, pakte Verstappen pole position. 

Tijdens de vrije training was de redelijke hoop dat een van de twee Ferrari's, in het bijzonder Leclerc, de kwalificatie zou kunnen afsluiten voor de McLarens. Dit was echter niet het geval, ondanks dat het gat tussen de eerste McLaren en de eerste Ferrari iets meer dan een tiende van een seconde bedroeg. 

Hoe verloopt de race?

Deze gegevens bevestigen in feite dat de competitiviteit van de SF-24 niet ver af lag van dat van McLaren. Het team uit Woking lijkt aan de andere kant te hebben geprofiteerd van het 'riskante' debuut van het pakket in Miami. Hoewel het waar is, zoals Frederic Vasseur zelf al aangaf, dat de effectiviteit van de ontwikkelingen niet alleen op één circuit kan worden gemeten, kan het deels in het nadeel van Ferrari hebben gespeeld. Dan gaat het over het gebrek aan kennis van de upgrade, omdat de onderdelen voor het eerst werden gebruikt. Terwijl de MCL38 meteen een duidelijke richting leek te hebben gevonden wat betreft de set-up op dit circuit.

Daarmee moet worden aangetekend hoe McLaren en Ferrari presteerden qua racepace, terwijl de RB20 duidelijk minder effectief was. Daarbij is het niet vergezocht om een vergelijking te maken met het weekend in Miami. We bedoelen daarmee dat de RB20 over een vliegende ronde nog steeds effectief is, vooral als hij in handen is van Verstappen. Ondanks het enorme talent van de Nederlander wordt hij in de race beperkt door het werkelijke racetempo dat de Red Bull toelaat.

In wezen zou het voorspellen van een nederlaag voor Ferrari, in het licht van het bovenstaande, een overdreven pessimistische kijk op het resultaat van de kwalificatie kunnen zijn. Door de gegevens zorgvuldig te analyseren, ook volgens technische bronnen binnen de paddock in Imola, komen de kansen om het zondag goed te doen niet in gevaar. Ferrari en McLaren zullen in staat zijn om leven te geven aan een zeer intense race, waarbij Verstappen gedwongen wordt om een superstrategie en een vlekkeloze race uit zijn hoed te toveren. Kortom, om te durven zeggen dat de voorsprong van Red Bull echt kleiner lijkt te zijn geworden, lijkt geen ketterij.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"