Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen de nieuwe F1-reglementen nog niet omarmt

Recent werden de hagelnieuwe Formule 1-reglementen voor 2026 onthuld. Max Verstappen is nog geen fan, maar hoe komt dat toch?

Verstappen Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

"Ik hink een beetje op twee gedachten. Nieuwe reglementen zijn nieuwe reglementen. Het is allemaal een beetje een gevolg van de nieuwe motor. Ze zeggen dat 50% van het vermogen van een verbrandingsmotor komt en 50% van de batterij, maar dat is niet zo. We hebben actieve aerodynamica nodig om drag tegen te gaan op het rechte stuk. Zo voorkomen we (door een betere luchtefficiëntie, red.) dat op de rechte stukken de batterij leeg raakt."

Was getekend: Max Verstappen. Zo kritisch als eerder was de Nederlander niet na de officiële aankondiging van de nieuwe F1-reglementen, maar de twijfels blijven. Verstappen gaf in 2023 al aan dat het in de simulator erop leek alsof terugschakelen op het rechte stuk, dit vanwege clipping, sneller zou zijn. Dat probleem is naar verluidt opgelost. Verstappen gaf dat ook toe, maar volgens hem is dit bij voorbaat alsnog niet de route die de Formule 1 moet gaan bewandelen.

Maar waarom is Verstappen nou zo kritisch? Dat lijkt grotendeels te gaan om de complexiteit van de reglementen. Zo verdwijnt de DRS en komen er X-modes en Z-modes - later meer daarover - voor in de plaats. Het is algemeen bekend dat Verstappen het liefst tradities in stand houdt en de Formule 1 vooral niet te moeilijk wil hebben. Daarom is de Red Bull-coureur ook zo tegen sprintraces, omdat het zorgt voor extra belasting en het feit dat de charme van de traditionele kwalificatie een beetje verdwijnt. Verstappen had liever gezien dat het bij het oude bleef.

Actieve aerodynamica

Maar het gaat er vooral om dat Verstappen zo zijn vraagtekens bij de details van de huidige reglementen zet. Actieve aerodynamica werd al benoemd. Vanaf 2026 zullen de auto's op het rechte stuk automatisch van set-up kunnen veranderen om de topsnelheid te verbeteren en het onderlinge racen te verbeteren. Daar verwijzen de X-mode en Z-mode naar. Volgens Verstappen 'werkt de Formule 1 zo om de problemen op de rechte stukken heen'. De motoren zouden niet krachtig genoeg zijn, waardoor een variabele set-up de topsnelheid alsnog bevordert.

En dat zorgt weer voor andere problemen, stelde George Russell voor de Grand Prix van Canada. Allemaal leuk dat coureurs straks 360 kilometer per uur kunnen aantikken, maar dan zijn verbeterde veiligheidsmaatregelen ook een vereiste. Anders kunnen er hevige crashes plaatsvinden, zo gaf de Brit aan. Het laat zien dat Verstappen en ook zijn collega's nog niet zomaar overtuigd zijn. De gloednieuwe motoren en technische details maken het wel erg complex.

Hetzelfde geldt voor de vraagtekens rondom het gewicht. De auto's worden kleiner, smaller én 30 kilo lichter, maar Verstappen vond dat niet genoeg - "het moet 100 tot 150 kilo zijn" - én de teams weten niet hoe ze dat voor elkaar moeten krijgen. De motoren worden zwaarder en nieuwe onderdelen voor de veiligheid helpen ook niet. Gaat dat wel lukken?

Tot slot dan een positieve noot: Verstappen begrijpt wel waarom de Formule 1 deze richting kiest. Nieuwe motorleveranciers, denk aan General Motors, zijn geïnteresseerd in de sport en met Audi en Ford zijn er twee grote nieuwe merken aan de Formule 1 verbonden. Financieel en qua aanzien profiteert de koningsklasse van de autosport daar natuurlijk van. Nu nog de reglementen zelf op orde krijgen. Verstappen en zijn collega's kijken met interesse en lichte zorgen toe.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership