Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen dit jaar in Oostenrijk wel voor Hamilton moet vrezen

Mercedes streed vorig seizoen vrijwel op elk circuit mee voor de overwinning. In Oostenrijk kende het team echter een zwaar tegenvallend weekend. De kans is echter klein dat het dit jaar weer op zo'n manier helemaal fout gaat voor de wereldkampioen.

In het begin van het 2019-seizoen was Mercedes oppermachtig. De eerste acht races van het jaar werden gewonnen door de renstal van Lewis Hamilton (6) en Valtteri Bottas (2). Alleen Ferrari wist het Mercedes zo nu en dan lastig te maken. In Bahrein gooide Ferrari een zekere overwinning weg toen de motor van Charles Leclerc kuren kreeg, in Bakoe gooide Ferrari ook haar eigen glazen in en in Canada zorgde een controversiële straf ervoor dat Vettel na een persoonlijke fout de zege aan zijn neus voorbij zag gaan. Tot aan die zondag op de Red Bull Ring hadden Max Verstappen en Red Bull eigenlijk nog geen enkele keer aanspraak gemaakt op de overwinning. Een combinatie van een nieuwe update aan de voorvleugel, een ijzersterke Honda-motor en een falend Mercedes zorgde ervoor dat Verstappen in Oostenrijk gehakt maakte van de concurrentie. Toen Verstappen na zijn waardeloze start zichzelf weer terug naar voren vocht, bleek hij geen kind te hebben aan de Mercedes-concurrentie. Van Hamilton had Verstappen in de race al helemaal geen last. De Brit moest een voorvleugel wisselen, waardoor hij achter de Nederlander kwam te rijden en geen meter dichterbij kon komen. Toen de RB15 aan de staart van Bottas aanbelandde reed Verstappen er voorbij alsof de Fin er niet was. Hoe kon het toch dat het o zo sterke Mercedes dat weekend zo tegenviel? Ja, de Honda-motor was die dag zeer sterk, maar de krachtbron van Mercedes zakte op zeldzame wijze door het ijs. Na afloop van de race gaf teambaas Toto Wolff tekst en uitleg. De Mercedes-bolide zou te maken hebben gehad met ernstige koelingsproblemen, de achilleshiel van de kampioensbolide van 2019. Tekst gaat verder onder de afbeelding

"Dit probleem hadden we al vanaf het begin van 2019", erkende Wolff destijds. In Oostenrijk was het tijdens de race ongeveer 35 graden, waardoor de problemen, ook door toedoen van de hoogte van het circuit (660 meter boven de zeespiegel), overduidelijk naar voren kwamen. "Het was pijnlijk om te zien, we waren niet in staat om aan te vallen of te verdedigen." Door de koelingsproblemen moest Mercedes haar krachtbron namelijk aanzienlijk terugschroeven en het team moest vergeleken met de concurrentie tijdens de race veel eerder van het gas af voor een bocht, zodat de motor af kon koelen. Dit jaar zal dat probleem echter niet meer voorkomen, verzekerde het team aan het begin van dit seizoen. Technisch directeur James Allison liet weten dat er in het design van de W11 uitgebreid rekening was gehouden met de koelingsproblemen waar het team afgelopen seizoen tegenaan liep. "Tussen de seizoenen door hebben we daar uitgebreid aan kunnen werken", vertelde Allison al in februari. "Ons koelingspakket is uitgebreid en verbeterd en ook in de motorfabriek zijn er verbeteringen doorgevoerd die ervoor moeten zorgen dat de motor minder gekoeld hoeft te worden." Daarnaast was Mercedes in de jaren voor Verstappens overwinningen dominant in Oostenrijk, met overwinningen in 2014, 2015, 2016 en 2017. Neem dat samen met de uitgebreide updates die Mercedes vorige week aangaf klaar te hebben liggen voor de seizoensstart in Oostenrijk, en Max Verstappen en Red Bull kunnen hun borst nat maken. Uiteraard komt ook Red Bull met updates. Zowel aan de bolide als aan de motor. We kunnen dan ook uitkijken naar een razend spannende seizoensopener op de Red Bull Ring.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"