Red Bull heeft in Hongarije een grote update geïntroduceerd. Vooral met de betrekking tot de motorkap van de RB20 van Max Verstappen is men flink van filosofie veranderd. Bij de nieuwe versie zijn de lompe 'bazooka's' die de RB20 tot nu toe hebben gekenmerkt, verdwenen en vervangen door een slanker carrosseriegedeelte. Maar welke effect heeft deze verandering op de Red Bull van de regerend wereldkampioen?
Vrij simpel gezegd levert het weglaten van de 'bazooka's' minder aerodynamische weerstand op. Ook zien we een noemenswaardige vergroting van de hitte-afvoerroosters. Het is daarom een ingrijpende verandering met meerdere gevolgen, zowel op het gebied van betrouwbaarheid als prestaties. Voor Red Bull is er ook een ideale vergelijking te maken tussen de nieuwe en de oude RB20, omdat Perez nog met de oude motorkap aan de start verschijnt. Op deze manier krijgt het team uit Milton Keynes een goed beeld over welke filosofie de beste is, ook gezien de extreme omstandigheden in Boedapest.
De aangebrachte wijzigingen aan de RB20 van Verstappen hebben een behoorlijke invloed op de bovenste stroomlijnen van de auto, maar zijn ook van invloed op de druk op het onderste deel van de auto. In de praktijk botst de nieuwe vorm van de bovenste bodywork en de de grotere ventilatieroosters gedeeltelijk met het oorspronkelijke concept van de RB20. De sidepods van Verstappen's auto zijn namelijk voller aan de achterzijde en minder taps toelopend dan die op de auto van Perez. Dit zorgt voor een volledig andere beheersing van de luchtstroom die langs het onderste gedeelte van de sidepods stroomt. Hierdoor wordt de effectiviteit van de vloer gewijzigd wat betreft de downforce die gegenereerd wordt.
Het is een verschil dat op dit circuit als verwaarloosbaar kan worden beschouwd, maar dat, indien de nieuwe configuratie definitief wordt doorgevoerd op andere circuits, een grote invloed kan hebben op het gedrag van de Red Bull. Kortom, hoewel deze wijziging in Hongarije meer te beschouwen is als een betrouwbaarheids-update, gezien de extreme warme omstandigheden, is het een flinke wijziging aan het toch wel succesvolle concept van de RB20. Ondanks deze wijzigingen blijft de opstelling van de radiatoren op vier niveaus ongewijzigd. Voor Red Bull is dit een belangrijk weekend om te testen of deze nieuwe filosofie een goede samenhang creëert met de nieuwe aerodynamische configuratie.
Bekijk hieronder de geüpdatete RB20 van Max Verstappen van dichtbij!
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Hongarije 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!