Nee, blij was Max Verstappen allerminst toen hij zag dat hij 'slechts' tweede was geworden in de kwalificatie voor de Grand Prix van Turkije. Hij was immers het hele weekend lang het snelst geweest in alle vrije trainingen en kwalificatiedelen. In alle sessies, behalve in de belangrijkste, Q3. En dat gegeven stak Verstappen. De suggestie dat de tweede plaats hem alsnog een geweldige uitgangspositie biedt, was aan dovemans oren gericht. Daar kon hij helemaal niks mee. Nu we bijna een dag verder zijn, moet hij toch ook hebben bedacht dat hij er inderdaad heel goed voor staat. Hij roept zelf immers altijd om het hardst dat de zaterdag er niet toe doet, omdat de knikkers op zondag in de race verdeeld worden. En Max Verstappen kan zomaar eens met de volste knikkerzaak huiswaarts keren. De belangrijkste reden waarom Verstappen alsnog dik tevreden mocht zijn met de tweede plaats, is dat Mercedes ver achter hem staat. Lewis Hamilton geeft vier plaatsen toe op de Red Bull-coureur, teamgenoot Valtteri Bottas zelfs zeven. Mercedes zakte door het ijs op het verraderlijk gladde Istanbul Park. Natuurlijk, normaal gesproken zeg je dan dat Mercedes op zondag 'wel even' orde op zaken stelt, zeker op een droge baan. Maar ook op een droge baan stond Mercedes er gedurende het weekend geen moment écht goed bij. Na de vrijdag al gaf het team aan meer met de gladde baan te worstelen dan de andere teams, dat terwijl Verstappen aangaf dat de Red Bull juist heel goed aanvoelde. Van de omstandigheden genoot Verstappen overigens net zo min, hij was hevig teleurgesteld dat de baan er zo bij lag, juist omdat hij zo uitkeek naar dit circuit.
Natuurlijk, Mercedes mag je nooit uitvlakken, en Lewis Hamilton al helemaal niet, maar feit is dat Hamilton niet met het mes tussen de tanden van start hoeft te gaan. Hij kan dit weekend zijn titel veiligstellen en daarvoor is het belangrijk vooral rustig voor Bottas uit te blijven rijden. Risico's zal hij, zeker gezien de omstandigheden niet willen nemen. Bovendien is Verstappens teamgenoot Alexander Albon eens in de positie om Verstappen rugdekking te geven. Hij staat vóór de beide Mercedessen, waardoor hij ze in theorie op zijn minst een tijdje af moet kunnen stoppen. Hij zou daarmee ook goede zaken kunnen doen met het oog op het behouden van zijn stoeltje. Een klassieke win-win-situatie voor rijder en team. Maar de zondagmiddag biedt Verstappen, ook los van de performance van de diverse auto's en teamgenoten alle kansen. De grip is op het nieuwe asfalt hoe dan ook ver te zoeken, of het nu regent of droog blijft. Verstappen is als geen ander in staat grip te vinden op plaatsen waar anderen die grip misschien niet eens zullen zoeken. Het is een talent dat hij samen met vader Jos Verstappen in de kartsport heeft ontwikkeld en waar hij altijd van is blijven profiteren. Startend vanaf P2 is er dus heel veel mogelijk, maar je zou haast vergeten dat hij nog wel even met de Racing Points moet afrekenen, met 'de roze Mercedessen'. Niemand twijfelt er echter aan dat dat een koud kunstje moet worden. De strategische calls van Red Bull waren op zaterdagmiddag op het belangrijkste moment misschien wat ongelukkig, maar Verstappen was by far de snelste op de baan. Natuurlijk geldt echter ook voor Max Verstappen dat hij de auto nog wel even op de baan moet houden, dat wat voor iedereen 58 ronden lang een hele opgave zal worden. Slaagt hij daar echter in, dan heeft hij een gouden kans op zijn tweede overwinning van het jaar.
Meest gelezen