Er was nogal wat te doen om de tijdstraf van 10 seconden voor Max Verstappen. In bocht 8 schoot hij namelijk volle bak rechtdoor en nam hij Lando Norris met zich mee, waar hij uiteindelijk een positie mee won die hij vervolgens niet teruggaf. Een week eerder ging ook Norris buiten de baan om daar Verstappen in te halen, maar hij kreeg daar 'slechts' 5 seconden voor aan de broek.
In beide situaties dus een gevalletje leaving the track and gaining a lasting advantage. Dat staat ook in beide documenten, uitgevaardigd door de FIA, beschreven. In beide gevallen wordt ook gesproken over een standaard straf van 10 seconden, al staat er in het document van Norris uit de VS echter een 'maar' beschreven.
"In plaats van de tien seconden die staat beschreven in de richtlijnen is er een straf van vijf seconden opgelegd, omdat de coureur van auto #4 (Norris, red.) geen andere keuze had dan wijd te gaan vanwege de nabijheid van auto #1 (Verstappen, red.), die ook van de baan was gegaan. Daarom telt dit vergrijp in ogen onze niet als een 'strike' voor track limits."
Dat Norris door Verstappen buiten de baan werd gedwongen op weg naar zijn inhaalactie wordt dus gezien als een 'verzachtende' omstandigheid, waar in Mexico verder geen sprake van was. Daar was diegene die inhaalde immers degene die het buiten de baan gaan veroorzaakte.
Ook interessant:
De Grand Prix van Mexico was er een om niet snel te vergeten, vooral omdat Max Verstappen en Lando Norris voor de tweede keer in één week tijd clashten. Daar hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk vast een uitgesproken mening over in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!