Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen een teleurstellende kwalificatie beleefde

Max Verstappen moest het met een teleurstellende vijfde plaats doen tijdens de kwalificatie in Monaco. De Nederlander verloor vooral tijd in de langzame tweede sector, waar de achilleshiel van Red Bull tot uiting komt.

Verstappen Monaco Q
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Na de vrijdag overheerste het optimisme bij Max Verstappen en Red Bull in Monaco. Oké, Ferrari zou misschien te sterk zijn, maar met wijzigingen kon Verstappen een heel eind komen, zo luidde de gedachte. En inderdaad, ook tijdens de laatste oefensessie stond de wereldkampioen er lekker bij. Op de mediums mengde Verstappen zich in de strijd om de bovenste plaatsen. 

In de kwalificatie bleek echter al snel dat een topklassering te hoog gegrepen was. Waar andere teams lang op de softs konden rijden en bleven verbeteren, waren de banden van Verstappen na één rondje al veel te warm. Dat was echter niet het belangrijkste probleem, want McLaren en Ferrari waren simpelweg sneller. Verstappen verloor wederom veel tijd in de langzame bochten, toch de achilleshiel van Red Bull in 2025. En als de auto daarnaast niet van kerbstones houdt, wordt het een moeilijk verhaal in het krappe, hobbelige Monaco.

De achterstand van Verstappen op polesitter Lando Norris bedroeg uiteindelijk zeven tienden, mede omdat de Nederlander niet meer verbeterde in zijn laatste run. Zijn sectortijden zijn zo misschien een tikkeltje vertekenend, maar vooral het verschil in de tweede sector blijft toch opvallend groot, zo blijkt uit de data. Verstappen verliest ongeveer vier tienden op Norris en Charles Leclerc, ondanks het feit dat hij sneller door bocht vijf komt. Het laat het grote probleem van Red Bull in langzame bochten zien. De tweede sector draait immers om langzame bochten en tractie, bijvoorbeeld richting de befaamde tunnel.

Verstappen en Red Bull blijken echter ook niet in staat om in andere sectoren iets van de achterstand goed te maken. De conclusie is dan ook helder: Monaco past simpelweg niet bij de RB21. Nu is dat geen verrassing en ondanks dat de kwalificatie teleurstellend verliep, lijkt Red Bull er alles uit te hebben gehaald. Verstappen was niet ontevreden over het rijgedrag van zijn auto, hij kon alleen niet sneller.

Red Bull heeft dan ook een beetje geluk nodig om een goed resultaat te behalen tijdens de Grand Prix. Dat iedere coureur twee pitstops moet maken, biedt in ieder geval mogelijkheden. Red Bull blinkt normaal gesproken uit qua strategie en kan zo misschien het resultaat van Verstappen maximaliseren. Qua pure snelheid zijn McLaren en Ferrari een maatje te groot. Dat heeft de kwalificatie wel uitgewezen.

Bekijk hieronder de data van de kwalificatie in Monaco!

Praat mee!

x
Piastri McLaren-coureur trekt streep door deze 'titelrivaal'