Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn de twee beste regenrijders die de Formule 1 momenteel kent. Of überhaupt de twee beste rijders van het moment onder alle omstandigheden. Daar waar het duo met regelmaat de show stal in de regenraces de laatste jaren, hoopt het tweetal nu op een droge Grand Prix. Op het Autódromo Internacional do Algarve was het dit weekend glibberen en glijden voor de F1-coureurs. Het nieuwe asfalt bood weinig grip en de coureurs hadden grote moeite om hun banden op temperatuur te krijgen. Het resulteerde op een droge baan al op diverse spins. Alexander Albon vergeleek het na de vrije trainingen op vrijdag al met 'ijsrijden'. Tijdens een Grand Prix-weekend neemt de hoeveelheid grip van de baan toe. Dit omdat de baan minder 'groen' is. Het stof wordt weggereden en door het vele rijden blijft er op de ideale lijn rubber achter dat zorgt voor extra wrijving en dus ook grip. In Portugal was dit ook het geval, maar de tijden tijdens de kwalificatie vlogen alle kanten op. Wind, buitentemperatuur en baantemperatuur waren daarop van invloed. Het zorgde ervoor dat de top drie coureurs hun snelste tijd niet in Q3, maar in Q2 reden. Zondagmiddag gaat het regenen in Portimao, maar de vraag is wanneer de buien het circuit bereiken. De race start om 13:10 uur lokale tijd en de meeste regen wordt pas op zijn vroegst tegen het einde van de race, of daarna, verwacht. Regen, het is wel het laatste waar de coureurs op zitten te wachten in Portugal. De reden hiervoor is dat het circuit enkele weken geleden opnieuw geasfalteerd is. Het hobbelige asfalt heeft plaatsgemaakt voor een nieuw asfaltlint, maar dat heeft ook zijn nadelen. De droogweerbanden hadden al nauwelijks grip, maar Verstappen en Hamilton vrezen dat er in de regen nauwelijks te rijden is. Een van de redenen hiervoor is dat het asfalt mogelijk spekglad wordt. Het biedt onder droge omstandigheden al weinig grip en gevreesd wordt dat er door de regenval ook olie omhoog komt uit het asfalt. De combinatie van regenval, het type asfalt, lage temperaturen, wind én de vele hoogteverschillen zouden racen op een natte baan bijzonder uitdagend maken. IJsrijden, zo omschreven Hamilton en Verstappen een mogelijke regenrace. Als zelfs de beste regenrijders hopen op een droge race, dan zegt dit veel.
Meest gelezen