Max Verstappen en Red Bull wisten na de kwalificatie in Monaco dat ze iets bijzonders moesten proberen om op te schuiven en minimaal een podiumplaats te behalen. De eerste kans was de start, waar Verstappen nét bleef steken achter Oscar Piastri. Daarna draaide het natuurlijk compleet om de strategie, aangezien iedere coureur minimaal twee pitstops moest maken en inhalen schier onmogelijk is op het krappe stratencircuit.
En ook qua strategie moest Red Bull het anders aanpakken. Verstappen en Yuki Tsunoda hadden immers maar één set mediums en één set hards tot hun beschikking, waardoor ze zeker naar gebruikte softs moesten gaan switchen. Het leidde er in het geval van Tsunoda toe dat hij op softs startte en na één rondje al binnenkwam. Het bood geen soelaas, Tsunoda finishte buiten de punten.
Verstappen deed daarentegen de hele race mee om de ereplaatsen. Red Bull besloot de Nederlander constant ietsje langer buiten te laten dan Lando Norris, Charles Leclerc en Piastri, in de hoop dat hij bij een safety car of rode vlag een stop kon maken en zo opschoof. Verstappen en Red Bull moesten wel gokken, ook omdat ze het qua pure snelheid aflegden ten opzichte van McLaren en Ferrari.
Het leidde ertoe dat Verstappen zijn tweede stop zo lang mogelijk uitstelde en lange tijd aan de leiding reed. Waar McLaren en Ferrari geen risico's namen, wist Verstappen dat hij alleen een kans op de zege had als er een rode vlag werd ingesteld. Doorrijden was dus het devies, maar een neutralisatie bleef uit. Verstappen stopte in de laatste ronde en eindigde op de vierde plaats. Een gok gewaagd, zonder succes.
Bij sommige andere teams slaagde een bijzondere strategie wél. Denk bijvoorbeeld aan Racing Bulls, waar Liam Lawson tweemaal een groot gat liet vallen om Isack Hadjar de kans te geven om zijn pitstops te maken. De Fransman pakte zodoende een knappe zesde plaats, terwijl Lawson ook zijn eerste punten van het seizoen scoorde. En wat te zeggen van Williams, dat op Racing Bulls reageerde en Alex Albon en Carlos Sainz om en om voor hetzelfde doel inzette. Een dubbele puntenfinish was het resultaat.
Red Bull heeft echter niet veel fout gedaan. De vierde plaats was simpelweg het hoogst haalbare in deze race, tenzij er hulp van buitenaf zou komen. Zoals Verstappen na de race al zei, afvinken en door naar Spanje. Dat circuit zou beter bij Red Bull moeten passen. En misschien volgt dan wél de hulp van buitenaf met de nieuwe regels rond flexibele vleugels. Wie weet...
Bekijk hieronder de data van de race!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!