Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Waarom Verstappen goed zou presteren in IndyCar-test: "Makkelijker dan andersom"

Vaak zien we voorbij komen dat Formule 1-coureurs aan het einde van hun carrière overstappen naar IndyCar. Andersom gebeurt het bijna nooit. Ruud Dimmers en Tom Coronel leggen uit.

Verstappen Miami win podium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

In de aanloop naar de belangrijke weken in Indianapolis vertelde Rinus VeeKay in gesprek met onder meer RacingNews365 dat hij Verstappen graag eens in een IndyCar zou willen zien rijden. In de RacingNews365 F1-podcast bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk het verschil tussen IndyCar en Formule 1.

Net als VeeKay vinden Coronel en Dimmers ook dat IndyCar en Formule 1 compleet anders zijn. De overstap van Formule 1 naar IndyCar kan volgens de heren makkelijker zijn dan de stap van IndyCar naar Formule 1.

"IndyCar is een hele andere stijl van racen", begint Coronel. "Qua techniek is IndyCar een stapje terug, een behoorlijke stap zelf. De auto's zijn wat meer gelijk. En het is wat meer basic. Alles is net even wat minder verfijnd en direct. Het geeft wat meer een vrachtwagen-gevoel: het is groter, zwaarder, simpeler."

Dimmers: "Het is een beetje dubbel"

Dimmers geeft op zijn beurt een voorbeeld van het feit dat Formule 1-coureurs goed meekunnen in IndyCar, maar dat IndyCar coureurs het moeilijk hebben in de koningsklasse van de autosport.

"Je hebt Alex Zanardi gehad die als talentvolle coureur te boek stond, maar in de F1 kwam het er om verschillende redenen niet uit. Die is naar Amerika gegaan en hij is daar dé held geworden. Hij was zo ontzettend goed. Iedereen die dacht dat als hij terugging naar de Formule 1, we een superster erbij zouden hebben."

Dimmers vervolgt: "Uiteindelijk ging hij terug naar de Formule 1 en alles ging verkeerd. Hij is toen zo aan het zoeken geweest dat hij na één jaar gewoon weer klaar was. Hij heeft helemaal zijn draai niet gevonden, twijfelde aan alles en was het helemaal kwijt."

Dimmers wil echter niet zeggen dat IndyCar-coureurs als het ware 'b-coureurs' zijn en niks voorstellen ten opzichte van de coureurs in de koningsklasse. "Romain Grosjean die gaat het kampioenschap daar niet winnen en dat is echt geen slechte coureur", vertelt Dimmers. "Het is altijd een beetje dubbel."

Ook interessant:

Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?

Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

7 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Toto Wolff moet toegeven: "Verstappen is een klasse apart"