Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen het onmogelijke moet doen om te winnen in Monaco

Max Verstappen moet het met de zesde startplek doen voor de Grand Prix van Monaco. En dan is het eigenlijk een schieronmogelijke opgave om op het smalle stratencircuit de overwinning te pakken.

Verstappen Monaco Quali
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De belangrijkste zaterdag van de Formule 1-jaar viel niet de kant van Max Verstappen op. Hij zat al meerdere malen op de limiet om het uiterste uit de RB20 te halen en uiteindelijk pushte hij té hard. Bij het ingaan van zijn allerlaatste rondje in Q3 raakte hij de muur bij bocht 1 en zo kon hij een verbetering uit zijn hoofd zetten.

Na de eerste inleidende beschietingen stond Verstappen nog op een derde plek, maar onder meer Lando Norris en Carlos Sainz gingen nog sneller in hun laatste rondje. Daardoor moet Verstappen het met een zesde startplek doen, want ook George Russell wist zijn Mercedes nog voor Verstappen te krijgen.

En dan komen we bij het bekende verhaal van Monaco: inhalen is praktisch onmogelijk en dus lijkt Verstappen de overwinning ook al uit zijn hoofd te kunnen zetten. Zeker nu de huidige Formule 1-bolides zo groot en zwaar zijn, is de opgave alleen nog maar moeilijker geworden om een inhaalrace in Monaco te voltooien. Je kunt nog zoveel sneller dan je voorganger zijn, als je je auto maar groot genoeg maakt, dan kom je er simpelweg niet voorbij. De longruns van Red Bull zagen er goed uit, maar daar lijkt Verstappen dus geen voordeel uit te kunnen behalen.

Red Bull-adviseur Helmut Marko verwoordde het na afloop van de kwalificatie op een mooie manier. "Om te praten over de winstkansen in Monte Carlo als je op P6 start, dan moeten er buitengewone omstandigheden voordoen. Dus als we in de buurt van het podium komen, zou dat heel, heel goed zijn." Daarbij helpt het weer ook niet mee, want de zondag in Monaco verloopt droog en zonnig.

Banden

Verstappen zou nog wel het verschil kunnen maken met de banden, zeker als hij een goede racepace heeft. Als hij dan bijvoorbeeld achter Russell rijdt en de Brit gaat naar binnen, dan kan hij het verschil qua pace maken en zo voor de Mercedes van Russell terechtkomen. Maar of dat ook zo zal zijn bij de twee Ferrari's en McLarens die daarvoor staan, dat is maar zeer de vraag.

Charles Leclerc was in de kwalificatie namelijk drie tienden sneller en was voornamelijk bij de hairpin en bij het uitkomen van de tunnel veel sneller dan Verstappen. Het is natuurlijk de vraag hoe ver Verstappen had kunnen komen als hij wel zijn laatste rondje had kunnen afmaken, maar het is ook duidelijk dat de regerend wereldkampioen al het hele weekend heel veel moeite heeft met de hobbels en kerbstones in Monaco.

Qua nieuwe banden is het verschil tussen de toppers niet zo groot, al heeft McLaren geen nieuwe banden meer over. Het team uit Woking heeft de meeste banden even 'gescrubd', om zo het eerste laagje van de band eraf te rijden. Die banden zijn dus ook nog relatief nieuw, zowel bij de mediums als de harde banden. Sowieso heeft ieder team slechts één setje harde en medium banden over voor de race. Het aantal zachte banden is daarentegen nog rijkelijk aanwezig. Er is daarbij geen enkele twijfel dat het een eenstopper gaat worden in het prinsdom, de vraag is alleen welke banden er worden gebruikt.

Tekst loopt verder onder de foto.

En dus zal Verstappen echt het onmogelijke moeten doen om überhaupt te kunnen denken aan de overwinning in Monaco. Er zal het een en ander mis moeten gaan in de eerste bocht en dan nog zal Verstappen het geluk aan zijn zijde moeten hebben. Hij staat zelf namelijk midden in het gedrang en dan is de kans aanwezig dat het daar mis kan gaan.

Al zal Verstappen zich wel vast kunnen houden aan de hoofdrace in de Formule 2 van zondagochtend. Startend vanaf de vijftiende plek had Zak O'Sullivan het geluk aan zijn zijde door lang door te rijden. En pardoes was daar aan het einde van de race een virtual safety car, terwijl O'Sullivan zijn verplichte pitstop nog moest maken. Hij had een grote voorsprong, ging naar binnen en behield de leiding. Van zo'n scenario zal Verstappen het echt moeten hebben. En anders moet hij echt het onmogelijke doen om vanaf P6 de overwinning te pakken.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Monaco 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"