Drie plaatsen gridstraf en twee strafpunten op zijn superlicentie. Dat is de straf die Max Verstappen heeft gekregen na zijn crash met Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Italië. Na een pitstop van Hamilton kwamen de twee elkaar tegen in de eerste chicane, waarna Verstappen buitenom probeerde te gaan, maar uiteindelijk geen asfalt meer over had en via de kerbstone bovenop de wagen van de Brit belandde. Een kleine anderhalf uur nadat Verstappen en Hamilton op het matje waren geweest bij de stewards, kwamen zij met het oordeel. De Nederlander was volgens hen dus de hoofdschuldige en ze leggen graag uit waarom dat was. "De stewards hebben de verhalen van zowel de bestuurder van auto nummer 33 als auto nummer 44 aangehoord, video-bewijs bekeken en uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat Verstappen hoofdzakelijk de schuldige was aan de crash in bocht twee." De stewards beschrijven nog eens de situatie zoals die was. "Hamilton kwam net de pitstraat uit, terwijl Verstappen op het rechte stuk reed. Bij het 50 meter-bord voor bocht één reed Hamilton significant ver voor Verstappen. De Red Bull-coureur remde laat en kwam naast Hamilton te rijden, al reed hij op geen enkel moment voor de Mercedes-bolide." Zowel Verstappen als Hamilton hadden een andere uitleg, zo blijkt uit het document dat de stewards naar buiten brachten. Verstappen vertelde tijdens de hoorzitting dat het incident werd veroorzaakt doordat Hamilton zijn stuur opende en hem afkneep. De Mercedes-coureur meende echter dat de inhaalactie van Verstappen pas laat werd ingezet en de Nederlander de bocht op had moeten geven door eerder op de rem te stappen of de bocht af te snijden. De stewards waren het uiteindelijk eens met Hamilton, zo wordt duidelijk. "De stewards hebben videobeelden bekeken en zagen dat Hamilton een lijn reed waarmee hij een crash probeerde te voorkomen, alhoewel het er uiteindelijk wel voor zorgde dat Verstappen over de kerb moest rijden." Toch was dat niet genoeg voor een straf voor Hamilton. "Daarnaast oordelen de stewards namelijk dat Verstappen pas heel laat in de eerste bocht naast Hamilton kwam te rijden. Daarom oordelen de stewards dat de manoeuvre door de Red Bull-coureur te laat was ingezet om 'het recht op 'raceruimte' te krijgen. "Hamilton had verder naar buiten kunnen sturen weg van de kerb, om zo een incident te kunnen voorkomen, maar toch oordelen de stewards dat zijn positie acceptabel was. Daarom is Verstappen hoofdzakelijk de schuldige."
Meest gelezen