Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen ook regen niet meer als voordeel ziet

Als we naar de weersvoorspellingen kijken voor de Grand Prix van Nederland in Zandvoort, dat over precies één week plaatsvindt, dan wordt het een kletsnat weekend. Maar dat is tegenwoordig eigenlijk geen voordeel meer voor Max Verstappen...

Verstappen Australia race wet
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen en regen, er leek geen betere combinatie te zijn in de Formule 1. Want wie kan zich niet de masterclasses van de Nederlander in Duitsland 2019 en Brazilië 2024 voor de geest halen? Om maar niet te spreken over de meesterlijke race die hij in 2016 in Brazilië reed, door iedereen versteld te laten staan van zijn kunsten in de zeer verraderlijke omstandigheden.

Hoe anders is het in 2025. In Australië maximaliseerde hij nog zijn resultaat met P2, maar hij kon het de uiteindelijke winnaar Lando Norris niet écht lastig maken in de omstandigheden die toch op het lijf zijn geschreven van de 27-jarige coureur. In de sprintrace in Miami kon hij het ook niet bolwerken tegen de McLaren-coureurs, waarna Verstappen in Silverstone zelfs spinde na een herstart. Dat hebben we toch al een hele tijd niet gezien in regenachtige condities, al moet wel worden gezegd dat de Nederlander met een zeer weinig downforce reed.

Daar waar succes in de regen in het verleden min of meer een zekerheidje was, is dat dit jaar dus zeker niet het geval. Dat heeft voor een heel groot deel ook met McLaren te maken. Verstappen stipte in België al aan waar dat in zit. "McLaren heeft helaas wel wat gevonden wat betreft de bandenslijtage. En dat zie je in de regen nog veel meer. Want elke keer dat we dit jaar in de regen hebben geracet, hebben we niet echt een kans gehad."

Trucje

Vooral die tweede zin is interessant. De intermediates, die nog zachter zijn dan de zachtste droogweerband, oververhitten vrij snel bij vrijwel het gehele Formule 1-veld, behalve bij McLaren. Het team uit Woking weet de banden simpelweg langer overeind te houden en kan zo een enorme voorsprong pakken. En dus niet alleen als het droog is, want de grote winst wordt ook geboekt in de natte omstandigheden. Verstappen gaf al aan dat Red Bull daaraan moet werken, maar het lijkt nog niet goed genoeg te zijn. 

McLaren managet de bandentemperatuur beter door een innovatief trucje in de binnenste remtrommels, waar een soort micronetwerk van PCM (Phase Changing Materials, materialen met veranderende fases, red.) in is verwerkt. Het team uit Woking kan daardoor de temperatuur in de remmen en in de banden beter onder controle houden en zodoende is er ook minder slijtage, iets wat met de nog zachtere intermediates dus nog meer naar voren komt.

In Zandvoort wacht Verstappen dan ook een zeer grote uitdaging. De weersvoorspelling is ten opzichte van vrijdag zelfs nog iets verslechterd. Op de vrijdag wordt nu 7 millimeter regen voorspeld, gevolgd door 12 en 13 millimeter op de zaterdag en zondag. Bovendien speelt de wind op alle drie de dagen een zeer grote rol met windkracht vijf overdag. En dus zal McLaren, zoals wel vaker dit jaar, als favoriet het weekend ingaan. Al weet je natuurlijk nooit wat Verstappen kan doen in zijn omstandigheden...

Praat mee!

x
Coronel Heftig ongeluk schopt schema Red Bull-junior Coronel in de war