Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen zijn positie helemaal niet aan Russell af hoefde te geven

Max Verstappen en George Russell kwamen elkaar in de slotfase van de Grand Prix van Spanje tot twee keer toe tegen. Maar de touché waardoor Verstappen een straf van tien seconden kreeg, die had helemaal niet hoeven plaatsvinden.

Verstappen Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

We gaan terug naar de safety car aan het einde van de Grand Prix van Spanje. Kimi Antonelli veroorzaakte de neutralisatie na een probleem met de power unit en het zorgde ervoor dat het hele veld weer bij elkaar kwam. Bovendien werden er de nodige pitstops gemaakt, zeker vooraan het veld. Opmerkelijk genoeg werd er gekozen voor de harde band bij de viervoudig wereldkampioen.

Daar betaalde hij gelijk de prijs voor na de herstart. Hij had een groot moment bij het uitkomen van de laatste bocht, waarna hij zijn Red Bull RB21 nog maar net in het goede spoor wist te houden. Charles Leclerc profiteerde daar direct van en nam de derde positie over, terwijl ook George Russell naar voren wilde komen.

De Brit plaatste een inhaalactie bij bocht 1, maar Verstappen koos voor de uitwijkroute en bleef zodoende voor Russell rijden. Uiteindelijk besloot Red Bull, tot grote frustratie van Verstappen, dat hij de positie terug moest geven aan de Mercedes-coureur. Red Bull-teambaas Christian Horner gaf eerder al aan hoe dat besluit tot stand kwam.

"Je kunt zien dat het gerapporteerd is en dat het naar de stewards gaat. En het zag er naar uit dat het een penalty zou worden. Daarom kreeg Max de instructie om die positie terug te geven, waar hij duidelijk boos en geïrriteerd over was. Hij had het gevoel dat hij geen ruimte had gekregen en dat George niet de volledige controle had. Na een gesprek met zijn engineer besloot hij de positie terug te geven in bocht vijf."

Geen actie

Verstappen gaf die positie uiteindelijk terug, maar daarvoor gaat het fout in bocht vijf. De Nederlander geeft Russell de ruimte om hem voorbij te gaan, maar besluit op het laatste moment om er toch nog naast te komen. Het lijdt tot een flinke botsing tussen de twee, waar de Red Bull-coureur uiteindelijk een straf van tien seconden voor krijgt.

Maar nog voordat hij die straf krijgt, laat de FIA al van zich horen omtrent de actie van Russell bij Verstappen in bocht 1. De stewards laten namelijk weten dat er geen verdere actie wordt ondernomen rond die manoeuvre van de Nederlander. Er werd daarbij gekeken naar een overtreding van Verstappen, namelijk leaving the track and gaining an advantage.

De stewards gaven in het document echter aan dat Verstappen van de baan werd gedrukt, omdat Russell tijdelijk de controle over zijn auto verloor en dat er daardoor contact ontstond. Daardoor verliet Verstappen niet opzettelijk de baan en werd er geen actie ondernomen. Uiteindelijk hoefde de Nederlander die positie ten opzichte van Russell dus helemaal niet af te geven. En zo had de ellende later in de race voorkomen kunnen worden...

Praat mee!

x
Verstappen Marko schudt hoofd om actie Verstappen: "Toen brak de hel los"