Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen zo zwaar bestraft werd voor het incident met Russell

Max Verstappen was goed op weg tijdens de GP van Spanje, maar een incident met George Russell gooide in de slotfase roet in het eten. Hij kreeg een tijdstraf van tien seconden én drie strafpunten op zijn licentie, maar waarvoor is die straf precies gegeven?

Verstappen Spain Q
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen leek op weg te zijn naar een keurige derde plek op het Circuit de Barcelona-Catalunya, maar in de slotfase van de race pakte het allemaal heel anders uit. Hij kwam George Russell tegen in bocht één, waar vervolgens wat duw- en trekwerk uit voortkwam. Iedereen kon zijn weg gelukkig weer vervolgen en voor dat incident werden geen straffen uitgedeeld, maar Verstappen hoorde van engineer Gianpiero Lambiase dat hij zijn plek terug moest geven aan Russell. Dat kon de Nederlander niet waarderen en dus ontstond daar, mogelijk uit frustratie, een botsing tussen hem en zijn Mercedes-conculega. 

Daar heeft Verstappen uiteindelijk wél een straf voor gekregen, en nog een flinke ook. Het gaat om een tijdstraf van tien seconden én maar liefst drie strafpunten op zijn licentie, die volgens de FIA geheel terecht zijn. "Over de boordradio konden we horen dat de coureur van Auto 1 werd gevraagd of hij de positie terug kon geven aan Auto 63 (Russell, red.), voor een incident dat het team opvatte als het halen van een voordeel uit het inhalen buiten de baan."

Opmerkelijk was echter wel de conclusie van de stewards, die benadrukken dat die positie eigenlijk helemaal niet teruggegeven had hoeven te worden. "Wij concludeerden later dat we geen verdere actie zouden ondernemen voor dat incident", zo stond tussen haakjes vermeld na het benoemen van het inhalen buiten de baan. 

De wedstrijdleiding vervolgt: "De coureur van Auto 1 was duidelijk niet blij met het verzoek van zijn team om de positie terug te geven. Bij het ingaan van bocht vijf, hield Auto 1 zichtbaar in, waardoor het leek alsof hij de positie terug wilde geven aan Auto 63. Maar nadat Auto 63 de coureur in Auto 1 in had gehaald, versnelde Auto 1 ineens om vervolgens te botsen met Auto 63." 

"De botsing werd overduidelijk veroorzaakt door de acties van Auto 1 en daarvoor geven wij hem een tijdstraf van tien seconden", zo luidt het eindoordeel van de wedstrijdleiding. 

Praat mee!

x
Hamilton Ferrari velt oordeel na problemen GP Spanje: "Paniek zaaien"