Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Vettel voor Aston Martin koos

Na zijn gedwongen vertrek bij Ferrari werd vorige week duidelijk dat Sebastian Vettel onderdak heeft gevonden bij Racing Point, het toekomstige Aston Martin. De Duitser is daarmee verzekerd van één van de meest enerverende stoeltjes in het Formule 1-veld. Vettel hoefde dan ook niet lang na te denken over een contract bij het team van Lawrence Stroll. Drie belangrijke redenen liggen daaraan ten grondslag.

De eerste is even logisch als belangrijk; Racing Point is simpelweg ontzettend snel. Dit seizoen heeft het team uit Silverstone ervoor gekozen om de dominante Mercedes van 2019 zo goed mogelijk na te bouwen en dat werpt zijn vruchten af. Dat is Sebastian Vettel ook opgevallen. "De prestaties die Racing Point dit seizoen levert is zeer bemoedigend", aldus de Duitser, die denkt dat de renstal in de toekomst vaak verder aan kop te vinden zal zijn. "Mercedes heeft nog steeds de Formule 1 in zijn greep en dat is echt niet volgend jaar voorbij. Maar ik wil vooraan racen en ik denk dat dit team mij deze kans kan geven. De tijd zal het leren, maar ik denk dat dit een goede stap is." De komst van Vettel naar het toekomstige Aston Martin betekent dat de viervoudig wereldkampioen veel zal werken met oude bekenden. Ook dat heeft een rol gespeeld. "Veel mensen die ik ken zitten daar al langer", zegt Vettel, die de twee belangrijkste redenen opnoemt waarom hij heeft getekend. "Ten eerste is het team erg ijverig en ken ik de mensen al erg lang. Otmar (Szafnauer, de teambaas van het huidige Racing Point, red.) ken ik al meer dan tien jaar. Ten tweede heb ik mijzelf de vraag gesteld wat ik nog wilde doen, wat ik nog uit mijzelf wilde halen en hoe mijn potentiële toekomst eruit zag in de Formule 1. Toen dat duidelijk was, wist ik wat ik moest doen." Maar ook de nieuwe reglementen zijn een factor. "Het is bovendien de eerste keer voor dit team dat ze dezelfde hoeveelheid geld hebben ten opzichte van de andere teams", verwijst de man uit Heppenheim naar de budgetlimiet van 150 miljoen dollar die volgend seizoen wordt ingevoerd. "De resultaten van dit jaar zijn veelbelovend en als je in je achterhoofd houdt hoe de Formule 1 er in de komende jaren uit gaat zien, kan dit heel erg leuk worden." Het feit dat Racing Point één van de kleinste teams in het paddock is, is eveneens reden tot optimisme. "Andere teams moeten inkrimpen", vertelt Vettel. Het team van Lawrence Stroll hoeft als klein team veel minder concessies te doen. "Dat stemt mij erg tevreden en gelukkig. We moeten zien hoe het gaat met de budgetlimiet, maar ik denk dat het team er dit jaar al veel gunstiger voorstaat dan in het verleden." Eén van de teams die er op dit moment minder rooskleurig voorstaat is Vettels huidige team Ferrari. Op de gevoelige vraag of Aston Martin volgend seizoen voor zijn huidige werkgever in de rangorde staat, geeft de viervoudig wereldkampioen dan ook geen antwoord. "Volgens mij is het irrelevant om te kijken waar andere teams staan", reageert hij ontwijkend. "Net als in het echte leven moet je naar jezelf kijken en moet je controle houden over dingen waarover je controle kan houden. De rest zien we wel. Ik denk dat er goede, slimme mensen bij Racing Point werken en ik kijk ernaar uit om te laten zien dat ze die kwaliteiten hebben en dat we goede resultaten kunnen behalen." Met medewerking van Dieter Rencken. Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris