Mercedes, Ferrari, Red Bull, Racing Point, AlphaTauri en Renault hebben allemaal de nodige kilometers gereden in de voorbije weken, dan wel met de nieuwe auto, dan wel met een twee jaar oude auto. Haas F1, Williams, Alfa Romeo en McLaren schitterden in dat opzicht door afwezigheid. Elk team had echter haar eigen redenen om pas op de vrijdag op de Red Bull Ring de motoren weer te starten. In het geval van Haas F1 was het teambaas Guenther Steiner die duidelijk te verstaan gaf waarom een last-minute test niet op de planning stond. "Hoewel de teams die wél testen er enig voordeel uithalen, denk ik dat dat voordeel gering is. Bovendien oefent onze crew ook al met social distancing door het in elkaar zetten van beide auto's in de Haas-fabriek, dus ook daar hoeven we het niet voor te doen." Zo duidelijk als Haas F1 communiceerde waarom het de baan niet op gaat, zo stil bleef het rond Alfa Romeo. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat bijvoorbeeld Kimi Raikkonen bedankte voor die eer, terwijl McLaren juist wel graag had willen testen, maar niet de beschikking had over een motor om dat te doen. Renault wilde daar naar verluidt niet aan meewerken, iets dat mogelijk contractueel is vastgelegd. Williams is het vierde en laatste team dat niet in actie komt voordat op vrijdag het licht aan het einde van de pitstraat op groen gaat. Voor dat team was het sowieso al geen optie om met de auto van 2020 te testen, aangezien dat team de twee fillmdagen voor 2020 al had verbruikt. Een test met een oude auto zal mogelijk teveel hebben gekost voor het team dat sowieso al in de hoek zit waar de klappen vallen.
Meest gelezen