Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Waarom vooral Red Bull een kerbstone-probleem heeft

Voor Red Bull Racing en Max Verstappen werd het raceweekend in Monaco er een om snel te vergeten. Het hele weekend had de RB20 last van de kerbstones en hobbels in het prinsdom. Ook al rijdt het zusterteam, Visa Cash App RB (RB), met dezelfde ophanging, had dit team hier geen last van. Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt uit hoe dat kan.

Verstappen FP2 Monaco
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Monaco was voor Red Bull Racing tot op heden de minste van het seizoen. Met een zesde plaats voor Max Verstappen en een DNF voor Sergio Perez verliet het team Monaco met 'slechts' acht punten. Ondertussen zag de Oostenrijkse renstal de concurrentie wél veel punten verzamelen, waardoor beide kampioenschappen ineens een stuk spannender worden. Het gehele weekend klaagden beide Red Bull-coureurs over hoe slecht de auto omging met de kerbstones in het prinsdom, iets wat we al eerder hoorden dit seizoen.

Om een goed beeld te krijgen van hoe deze problemen ontstaan, nemen we niet alleen de RB20 onder de loep, maar ook de VCARB 01. De bolide van het zusterteam van Red Bull heeft namelijk géén last van de kerbstones. Visa Cash App RB (RB) rijdt met eenzelfde soort ophanging als Red Bull en dus is het vreemd om te zien dat één van de twee teams wél problemen heeft en de ander niet.

Het is niet de achterwielophanging van de RB20 die een beperking vormt voor Red Bull op circuits met hobbels en hoge kerbstones. Red Bull rijdt momenteel met een geüpdatete versie van de achterwielophanging, iets wat RB nog niet heeft. In werkelijkheid ligt het verschil in het ontwerp: Red Bull maakt gebruik van een opzettelijk stijvere achteras dan het zusterteam. 

Zoals bekend, stelt een auto met zeer stijve ophangingen, althans in theorie, je in staat om optimaal gebruik te maken van de constantheid van de rijhoogten om maximale effectiviteit op de vloer van de auto te garanderen. Iets wat zeer belangrijk is in het huidige 'ground-effect'-tijdperk. Ondanks het feit dat Red Bull en RB op vele vlakken met elkaar samenwerken, ontwerpt RB nog altijd haar eigen auto, waardoor het team uit Faenza zelf een keuze kan maken qua filosofie.

De tekst gaat verder na de afbeelding.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Stijfheid

Verstappen klaagde tijdens het weekend in Monaco herhaaldelijk over moeilijkheden bij het aanvallen van de kerbstones, maar het probleem van de RB20 komt vooral voort uit de onmogelijkheid om minder stijvere afstellingen te gebruiken zoals de rivalen dat doen. Dit komt door de filosofie achter de Red Bull, die meer gefocust is op een constante rijhoogte. Het is een zeer specifieke keuze die tijdens de ontwerpfase is gemaakt om de aerodynamische prestaties op de meeste circuits te maximaliseren. 

Maar zoals gezegd, met de rivalen die nu aanzienlijk dichter bij komen dan aan het begin van het seizoen, geeft dit een onmiskenbare beperking. Het is correct om te zeggen dat de VCARB 01 is ontstaan uit het concept van de RB19, al is de bolide van RB slechts op bepaalde vlakken geïnspireerd op de meest dominante F1-auto ooit. De zwakkere punten, vooral kijkend naar de eerder benoemde filosofie, zijn bewust niet overgenomen door het zusterteam van Red Bull. Hierdoor ontstaan de huidige problemen in Milton Keynes, voorlopig, niet in Faenza.

Het feit dat dit seizoen het probleem van de extreme stijfheid van de RB20 zich al op drie verschillende circuits heeft voorgedaan, namelijk Miami, Imola en Monaco, ligt in wezen in het feit dat McLaren en Ferrari een auto hebben ontworpen en ontwikkeld die het concept van de ground-effect-auto bijna net zo effectief interpreteren als de RB20. In Miami en Imola kon Verstappen hier nog het verschil maken, maar in Monaco werd de tekortkoming pijnlijk duidelijk. Daar kon ook het talent van Verstappen niets aan veranderen.

Kortom, het is niet de achterwielophanging gecombineerd met de nieuwe versnellingsbak die de prestaties van de RB20 op circuits zoals die van Monaco beperkt in vergelijking met de VCARB 01, maar het aerodynamische concept. Dat concept is ontworpen en gekozen om maximale prestaties te leveren bij constante en vooral extreem lage rijhoogte. In de praktijk waren het de omstandigheden van de laatste drie circuits die aantoonden dat de RB20 niet langer als een allround-auto kan worden beschouwd. 

Het is nu moeilijk in te schatten in hoeverre de nieuwe ontwikkelingen tijdens het seizoen in staat zullen zijn om de beperkingen ten opzichte van de directe concurrenten te corrigeren. Echter, een extreem dominant seizoen, zoals vorig jaar, zal er dit keer niet in zitten. 

Ook interessant:

Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!

Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training