Pirelli heeft naar de Formule 1-test in Bahrein alle compounds, variërend van C1 (de hardste band) naar C5 (de zachtste band) meegenomen. Begin deze week maakte de Italiaanse bandenfabrikant bekend welke banden alle teams hebben gekozen om daadwerkelijk mee de baan op te gaan.
Daarbij viel het op dat Red Bull ervoor koos om de zachtste C5-band in zijn geheel links te laten liggen, daar waar Ferrari en Mercedes bijvoorbeeld wel twee setjes van dat zachtste rubber achter de hand hebben. Met beide coureurs per team in actie mag je verwachten dat alle coureurs een run op die banden mogen gaan doen. Lewis Hamilton heeft er vrijdagochtend daadwerkelijk een run mee gedaan, maar een remfout in de eerste bocht maakte dat hij geen competitieve tijd wist neer te zetten.
Kijk evengoed niet vreemd op als je aan het eind van de dag die teams vóór Red Bull ziet staan, want die zachtste banden lijken geen enkel ander nut te dienen dan het afwerken van een kwalificatierun. Vanwege het ruwe asfalt immers is de levensduur zeer beperkt, dus langdurig data verzamelen is er op die banden niet bij.
Maar zelfs dan is de vraag: waarom die kwalificatierun? Representatief gaat hij niet zijn. Kijken we namelijk naar de toegewezen compounds voor de Grand Prix van Bahrein, dan zien we de C1, de C2 en de C3, waarbij de C3 de zachtste band is, terwijl die tijdens de wintertest door het leven gaat als de medium compound, de compound waar sowieso de meeste ronden op worden gereden.
Vorig jaar overigens volgde Red Bull hetzelfde plan met als uitleg dat het dus geen enkele zin heeft om met banden de baan op te gaan die zachter zijn dan waar tijdens het eerste raceweekend mee gereden gaat worden.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!