Eerder deze week maakte Lewis Hamilton zijn debuut in het rood van Ferrari. Voor de Tifosi een dag van feest en ook Hamilton leek het op het eerste oog naar zijn zin te hebben achter het stuur van de SF-23. In een reactie na afloop van de testdag noemde hij het 'een van de beste momenten van mijn leven'.
Ging alles van een leien dakje? Nee, dat zeker niet. De Italiaanse tak van Motorsport wist te melden dat er gedurende dag problemen waren met de pedalen van de bolide, wat voor ongemak zorgde bij Hamilton. Volgens de publicatie maakte het ook dat hij enkele keren bijna buiten de baan raakte, al zijn dat zaken die an sich niet vreemd zijn als je voor het eerst met een nieuwe auto rijdt en hier en daar de grenzen wellicht al een beetje opzoekt.
Problemen met de pedalen dus en problemen die men naar verluidt niet op de dag zelf nog op heeft weten te lossen. Reden tot paniek? Dat zeker niet. Kleine ongemakken horen bij een dergelijke eerste test, sterker nog, het is mede waar dit soort tests voor bedoeld is. Volgende week vindt er een vervolgtest plaats in Barcelona, de kans is groot dat men de problemen dan wél weet te verhelpen, als men daar al niet in de fabriek zelf in slaagt.
Ferrari laat in een reactie aan RacingNews365 dan ook weten dat het niks waar men niet op voorhand al rekening mee hield. Men geeft aan dat het één van de zaken is die elke nieuwe coureur die in een onbekende auto stapt op zijn eigen maten moet instellen. Het is een routinezaak, samen met een aantal andere dingen die hij moet aanpassen aan zijn lichaam en zijn manier van rijden.
Het scenario doet misschien een beetje denken aan de invalbeurt van George Russell voor Mercedes in de Grand Prix van Sakhir in 2020. Zijn voeten bleken te groot voor de cockpit en dus werkte hij het weekend af met schoenen die eigenlijk een maatje te klein waren. Hij nam destijds de cockpit over van jawel... Lewis Hamilton, dus zodoende weten we dat hij niet de allergrootste voeten van de F1-grid heeft en daar het probleem waarschijnlijk niet zal zitten.
Mercedes wist Russell in de monocoque van latere Mercedessen wel de ruimte te bieden die hij nodig heeft voor zijn voeten, dus dat is toen ook helemaal goed gekomen. Vergeet ook niet dat de test van Hamilton werd gedaan met de SF-23 van 2023. Er is tijd om de opgedane lessen van nu te verwerken in de nog nieuw te presenteren bolide, die nu nog schuil gaat onder de codenaam 677.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!