Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Williams zo verschrikkelijk slecht was tijdens de Portugese GP

Plots leek Williams zondag weer even terug in de tijd te gaan, toen ze op een straatlengte achterstand van het middenveld samen met Haas om de broodkruimels moesten strijden, terwijl George Russell nog als elfde had gekwalificeerd. Hoe kan dat toch?

Na een prima begin van het seizoen, waarbij George Russell tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna zelfs een reële kans op punten had, leek Williams ook in Portugal weer mee te kunnen strijden om de laatste WK-punten in het middenveld. De Brit kwalificeerde zich namelijk als elfde en had grootse plannen voor de race: hij wilde punten pakken en ging vol in de aanval. Daar kwam echter helemaal niets van terecht, want al heel snel nadat de rode lichten werden gedoofd, zakte Russell als een baksteen door het veld heen. Zijn teamgenoot Nicholas Latifi deed het nóg wat slechter en wist zelfs de Haas-bolide van Mick Schumacher niet achter zich te houden. Op die manier wist de Amerikaanse renstal voor het eerst dit seizoen op eigen kracht een concurrent achter zich te houden. Na afloop van de race sprak George Russell met onder meer RacingNews365 over zijn race. "Het was een ongelooflijke worsteling voor ons. Dit was denk ik de meest lastige race die we sinds 2019 hebben gehad", zo doelt hij op het seizoen waarin hij nagenoeg elke race samen met toenmalig teamgenoot Robert Kubica op grote afstand achter de rest van het veld aan reed. "We kennen de zwakke en sterke punten van onze wagen. De Williams-bolide is op aerodynamisch vlak enorm gevoelig. In Imola en tijdens de kwalificatie hier in Portugal zagen we dat de snelheid er was, maar tijdens de race was die snelheid nergens te bekennen. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje, helaas. We hebben drie races gehad, waarbij er bij twee erg veel wind stond en het circuit erg open en bloot was. Laten we hopen dat we dit onderwerp niet het hele seizoen lang moeten bespreken." "Het was een race die in het teken stond van overleven", vervolgt de Brit. "Dit was een van de meest lastige races in een lange tijd. Zonde, want de potentie is er. Was het pech? Geen idee. Wordt dit het hele jaar lang het verhaal? Waarschijnlijk niet, want tijdens twee races stond er veel wind. Er zit duidelijkheid snelheid in de wagen, maar dan moet alles wel kloppen om het eruit te laten komen", aldus Russell. Welke circuits passen er dan wel goed bij de Williams-bolide? "De karakteristieken die we graag zien zijn meer medium snelle bochten, minder lagesnelheidsbochten en meer bochten van negentig graden. Het circuit in Budapest is altijd goed voor ons geweest, maar ook op de rechte stukken gaan we goed, dus de race in Monza kan ook een positieve worden. We hebben pas drie races gehad, maar er komen zeker nog races aan waar we sterk zijn net zoals in Imola en het overgrote deel van het afgelopen raceweekend. Het is duidelijk dat we stappen hebben gezet, maar deze zondag waren we gewoon opvallend slecht."

Viaplay
x
RN365-podcast Hongerige Verstappen jaagt op primeur in onvoorspelbaar China