Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
RB21

Waarom zelfs Verstappen de Red Bull RB21 niet kan temmen

Red Bull Racing kende een teleurstellende eerste seizoenshelft in 2025. Daar waar de Oostenrijkse renstal McLaren hoopte uit te dagen, is dat toch jammerlijk mislukt. Ook op technisch gebied ziet Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, dat het de verkeerde kant opgaat bij Red Bull.

Verstappen Q Silverstone
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het is moeilijk om een precieze waarde te geven aan de ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden aan de Red Bull RB21 in het eerste deel van het seizoen. Hoewel er elementen waren die al langer op de planning stonden, vooral rond de ontwikkeling van de chassis dat in Oostenrijk werd geïntroduceerd, was er een duidelijk gevoel dat de veranderingen die in Japan, Miami en Imola werden geïntroduceerd, vooral correcties waren van problemen of beperkingen die in het ontwerp waren gevonden.

In Japan werd namelijk een achterkant geïntroduceerd met een extreem smalle motorkap zonder gleuven voor de warmteafvoer, waardoor een groot deel van de luchtstroom naar de achterkant van de auto werd geleid. Toen al bestond de indruk, die later definitief werd bevestigd tijdens de twaalfde race van het seizoen in Silverstone, dat de Red Bull RB21 lijdt aan een slechte aerodynamische efficiëntie. 

Rijstijl van Verstappen

De eerste wijzigingen aan de onderkant, die alleen op de auto van Max Verstappen in Miami werden aangebracht, waren bedoeld als voorbode van een uitgebreider pakket in Imola. De onderzijde moest niet alleen de aerodynamische belasting garanderen die niet door de vleugels werd geleverd, maar moest ook de aerodynamische balans terugbrengen naar een meer gecentreerd evenwicht. Zo werd een poging gedaan om chronische onderstuur, dat kenmerkend is voor de huidige auto, te verminderen. 

Een objectief feit is bovendien de extreme stijfheid van de voorkant en dat helpt in feite niet bij het oplossen van onderstuur. Bovendien veroorzaakt het een duidelijke overdracht van belasting naar de achterkant, vooral als er snel van richting wordt veranderd. We kunnen stellen dat de RB21 alle problemen heeft geërfd van de RB20, die we al zagen in het tweede deel van het seizoen 2024, zonder ze op te lossen. De ontwerprichting van technisch directeur Pierre Waché en zijn medewerkers is er in feite uitsluitend op gericht om de auto effectief te maken op basis van de rijstijl van Verstappen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit een begrijpelijke keuze is vanuit sportief oogpunt en het kampioenschap, maar dat er geen echte technische basis voor is. In wezen heeft het volgen van deze weg de engineers uit Milton Keynes niet in staat gesteld om de dynamische en aerodynamische problemen van de auto definitief op te lossen. In plaats daarvan blijft men zoeken naar een compromis waarmee in ieder geval Verstappen de wagen kan beheersen.

Ingebakken en wijdverspreid

Maar zoals de laatste GP liet zien, in omstandigheden met variabele grip, werd zelfs deze doelstelling jammerlijk gemist door de keuze om de downforce van de achtervleugel te verlagen om de efficiëntie van de RB21 op de rechte stukken van Silverstone te verbeteren met een hogere topsnelheid tot gevolg.

In wezen was het een non-oplossing, die ondubbelzinnig duidelijk maakte hoezeer de huidige beperkingen van de auto niet langer worden gecompenseerd door het enorme talent van de Nederlandse coureur. Het is nu afwachten of Verstappen in de tweede helft van het seizoen nog in staat zal zijn om zijn directe tegenstanders uit te dagen op bepaalde circuits, zoals Zandvoort, waar efficiëntie veel minder telt. De overtuiging in de paddock dat de winnende cyclus van deze eenzitter allang voorbij is, is min of meer ingebakken en wijdverspreid.

Ook interessant:

Red Bull RB21 ontneemt Verstappen thuisvoordeel

Verstappen werkt toe naar de Formule 1 Grand Prix van België, toch een soort thuisrace. Maar is er nog sprake van een thuisvoordeel? Eigenlijk niet met de Red Bull RB21 zoals deze nu is, oordelen Coronel, Dimmers en Mosterdijk in de RacingNews365 Formule 1-podcast.

Praat mee!

x
Red Bull Wheatley stomverbaasd over Red Bull: "Nooit, maar dan ook nooit gedacht"