De regels rond de strafpunten in de Formule 1 zijn glashelder. Verzamel je binnen één jaar 12 strafpunten op je racelicentie, moet je een race aan de kant zitten. Sinds de introductie van het huidige systeem is er pas één coureur geweest die daar slachtoffer van is geworden. Kevin Magnussen moest de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2024 missen nadat hij op het circuit van Monza aan het maximaal aantal strafpunten was gekomen.
Max Verstappen begon het Formule 1-seizoen 2025 met 8 strafpunten achter zijn naam, in de wetenschap dat de eerste strafpunten pas eind juni zouden vervallen. De situatie rond de strafpunten was een hele tijd niet echt een gespreksonderwerp, maar daar kwam na de Grand Prix van Spanje verandering in.
Verstappen reed in de absolute slotfase van die race tegen Mercedes-coureur George Russell aan, net op het moment dat hij zijn positie aan de Brit wilde teruggeven. Het kwam echter tot een clash tussen de twee en er werd vooral naar Verstappen gekeken. De Nederlander kreeg een straf van tien seconden aan zijn broek, maar de ogen waren vooral gericht op het aantal strafpunten dat hij kreeg.
Uiteindelijk besloten de stewards dat er drie punten op zijn licentie bijgeschreven moesten worden, waardoor de 27-jarige coureur moest gaan vrezen voor een schorsing. Verstappen kwam dus uit op 11 punten en moest in Canada en Oostenrijk serieus oppassen, want bij het minste of geringste strafpunt zou hij een race moeten overslaan.
Wanneer vervallen de strafpunten?
Verstappen wist deze twee races te overleven, waarna er twee strafpunten vervielen na de Grand Prix van Oostenrijk. Het aantal strafpunten zakte naar 9, maar het was ook al vrij snel duidelijk dat de Nederlander nog een tijdje moet oppassen. De eerstvolgende strafpunten vervallen namelijk pas eind oktober, na de Grand Prix van Mexico.
De viervoudig wereldkampioen moet dus nog zes weekenden op zijn tellen passen. Op 27 oktober vervallen er namelijk twee strafpunten. De aanleiding voor die punten? Hij kreeg tot twee keer toe de schuld en bijbehorende straf van tien seconden voor zijn gevechten met Lando Norris in Mexico. Verstappen drukte Norris één keer buiten de baan, en de andere keer behaalde hij voordeel door buiten de baan te gaan. Zodoende pakte hij de positie ten opzichte van de McLaren-coureur wel weer terug.
De week erna, in Brazilië, kreeg hij opnieuw een straf aan zijn broek, want hij voldeed niet aan de delta tijdens een virtual safety car in de sprintrace. Daar kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden voor en één strafpunt op zijn racelicentie. Dat strafpunt vervalt op 1 november van dit jaar.
In december zijn er ook nog twee momenten waarop er strafpunten vervallen voor Verstappen. In Qatar kreeg hij één strafpunt aan zijn broek vanwege het onnodig langzaam rijden tijdens de kwalificatie, waardoor hij ook zijn poleposition aan George Russell verloor. Het strafpunt vervalt op 1 december, terwijl de laatste twee strafpunten uit 2024 een week later van zijn racelicentie af gaan.
In de openingsronde van de Grand Prix van Abu Dhabi van vorig jaar had hij een touché met Oscar Piastri en daardoor spinden beide mannen. Verstappen kreeg opnieuw de schuld en moest twee strafpunten incasseren. Als de Nederlander tot het einde van het jaar geen strafpunten meer ontvangt, dan begint hij 2026 in ieder geval met een relatief schone lei met slechts drie strafpunten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!