De concurrenten uit het middenveld stonden op hun achterste poten toen bleek dat de regels voor 2021 het toelaten dat 2020-onderdelen van samenwerkende teams over te nemen, zonder dat dat daadwerkelijk ontwerptokens kost. Aston Martin kon daar via Mercedes van profiteren, AlphaTauri volop via Red Bull. Toch koos het team ervoor om niet zomaar alles over te nemen, in tegendeel. Men heeft heel bewust de afweging gemaakt om dat juist niet te doen. De gehele achterkant bijvoorbeeld is in grote lijnen gelijk aan die van AT01, dat terwijl in voorgaande jaren het team wel dankbaar gebruik maakte van de ontwerpen van Red Bull. "We zitten nu in het derde jaar van de samenwerking met Red Bull Technologies, waarbij we in theorie de achterwielophanging, de versnellingsbak en de voorwielophanging over kunnen nemen. We hebben er echter voor gekozen om met dezelfde achterwielophanging en versnellingsbak als in 2020 te rijden (wat in feite dus de onderdelen zijn Red Bulls RB15 uit 2019, red.)", zo legt technisch directeur Jody Egginton uit. De twee ontwerptokens zijn opgegaan en het herontwerpen van de neuspartij, en het team heeft tevens de voorwielophanging onder handen genomen: "We hebben de outboard front suspension opnieuw ontworpen en daarbij hebben we er wél voor gekozen om enkele onderdelen via Red Bull Technologies te updaten naar de 2020-specificaties, zoals toegestaan volgens de reglementen."
Meest gelezen