Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Wat de grote Miami-upgrade McLaren moet brengen in de strijd met Red Bull

McLaren heeft een aanzienlijke upgrade meegenomen naar de Grand Prix van Miami, waarmee het team dichterbij Red Bull wil komen. Technisch analist Paolo Filisetti duikt in de grote upgrade.

Vorige maand, tijdens de Grand Prix van China, bevestigde McLaren-teambaas Andrea Stella dat de MCL38 in Miami zou worden uitgerust met een uitgebreide upgrade. Zo kan de sterke vorm die McLaren in de afgelopen twee races liet zien verder worden geconsolideerd. En de upgrade zit ook daadwerkelijk op de auto in Miami.

Het gaat om een opmerkelijke omvang van ontwikkeling als het gaat om de herdefiniëring van de auto qua aerodynamica. Vanaf de voorvleugel, via de geometrie van de voorwielophanging, een nieuwe vloer, nieuwe inlaten voor de sidepods, nieuwe ventilatieopeningen, nieuwe motorkap en tot aan de achtervleugel, waar het team uit Woking werkte aan de beam wing.

McLaren bevestigde dat de veranderingen aan zowel de koelopeningen als de inlaten van de sidepods ook veranderingen aan het koelsysteem zelf vereisten om de maximale efficiëntie op het gebied van warmte-uitwisseling te bereiken. De hoge temperatuur in Miami zou volgens Stella geen probleem moeten vormen, omdat de efficiëntie van het koelsysteem in de nieuwe configuratie zelfs groter is dan in de vorige versie.

Het volledige pakket is op de auto van Lando Norris gezet, terwijl op de auto van Oscar Piastri alleen de nieuwe voorvleugel is gemonteerd en er zijn aanpassingen aan de geometrie van de voorwielophanging gedaan, evenals minimale veranderingen aan de achterkant. In essentie is ongeveer 50 procent van het nieuwe pakket overgenomen op de auto van Piastri.

Slechte prestaties

Er moet worden opgemerkt dat het oorspronkelijke plan was dat de upgrade op slechts één auto zou worden gezet, maar dat heeft niets te maken met een tekort aan reserveonderdelen. Dat heeft te maken met het format van het sprintweekend in Miami, dat met slechts één vrije training geen diepgaande analyse toelaat, vooral in het geval van plotselinge problemen. Door het nieuwe pakket op slechts één van de twee auto's te zetten, worden de risico's geminimaliseerd. Een andere reden is om gebruik te maken van de mogelijkheid om een goede vergelijking te maken tussen de twee auto's, waarbij de data van de twee bolides wordt vergeleken. Toch is McLaren ervan overtuigd dat het ondanks de updates op de wagen van Piastri een goede vergelijking maken met de totaal vernieuwde auto van Norris.

De breedte van de geïntroduceerde upgrade zou aanzienlijke voordelen en verbeteringen van performance moeten opleveren ten opzichte van de auto die aan het begin van het seizoen het circuit op ging. Als we de veranderingen in detail bekijken, is het duidelijk dat de aerodynamische afdeling van het team uit Woking zich heeft geconcentreerd op het analyseren van het dynamische gedrag van de auto en de stroming die eronderdoor gaat.

In die zin is het niet alleen de nieuwe versie van de voorvleugel die onder de loep moet worden genomen, maar vooral de geometrie van de voorwielophanging die de luchtstroom naar de voorrand van de nieuwe vloer leidt. Eén van de doelstellingen van het nieuwe pakket, die volgens Stella slechts gedeeltelijk wordt bereikt met de introductie van het nieuwe pakket, betreft de slechte prestaties van de MCL38 in de lagesnelheidsbochten. De uitbreiding van de updates neigt volgens onze analyse naar een algehele verbetering van het dynamische gedrag van de auto en levert ook een beter bandenmanagement op.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"