Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat De Vries moet doen om Verstappen achterna te gaan

In 2023 zien we twee Nederlanders terug op de F1-grid, geen unieke situatie, aangezien we voor Max Verstappen en Nyck de Vries ook Robert Doornbos en Christian Albers tegelijk op de grid stonden. Zij kwamen bij Minardi zelfs uit voor hetzelfde team. Toch is de situatie van toen niet vergelijkbaar met de situatie van nu. Verstappen zal met Red Bull strijden om de wereldtitel en De Vries kan in zijn AlphaTauri-bolide zomaar verrassen.

Pierre Gasly verraste vriend en vijand door in 2020 de Grand Prix van Italië op zijn naam te schrijven in een AlphaTauri-bolide. De Fransman benutte een unieke kans en zorgde er met die overwinning voor dat zijn mindere tijd bij Red Bull definitief werd vergeten door het grote publiek. Na een moeizaam 2022-seizoen voor AlphaTauri hoopt het team dit jaar weer in enkele unieke situaties terecht te komen waarbij men kan strijden om een podiumplek. Een kans waarop ook Nyck de Vries hoopt, de voormalig Formule E-wereldkampioen weet namelijk als geen ander dat één race je F1-carriere kan veranderen. Net als voor Gasly in 2020 veranderde de Grand Prix van Italië van 2022 de F1-carrière van De Vries. Zonder zijn officiële debuut voor Williams in de Formule 1 in 2022 tijdens de GP van Italië zou de 28-jarige Nederlander in 2023 waarschijnlijk niet op de grid hebben gestaan. Dat staat De Vries echter meer dan verdient wel en bij AlphaTauri is er altijd een kans dat je jezelf echt in de picture kunt rijden. Een wezenlijk verschil met de laatste keer dat er twee Nederlanders tegelijkertijd in de Formule 1 reden, toen zowel Christian Albers als Robert Doornbos voor Minardi uitkwamen. Daar kregen beide Nederlanders weinig kans om zich te onderscheiden, doordat de bolide simpelweg te langzaam was. Zowel Albers als Doornbos bleef mede daardoor niet lang aanwezig in de Formule 1. De ambitieuze De Vries zal met zijn talent en ervaring hopen op een langere carrière in de koningsklasse van de autosport en dat moet mogelijk zijn. Criticasters zullen zeggen dat de Vries met zijn 28 jaar een 'oude' coureur is, maar laten we niet vergeten dat zo’n twintig jaar geleden veel coureurs pas tussen hun 25een 28e hun debuut maakten in de Formule 1. Leeftijd is slechts een nummer wordt wel eens gezegd. Dat laat Fernando Alonso wel zien! En wat te denken van Mark Webber. De uitgesproken Australiër beleefde een prachtige Formule 1-carriere en maakte zijn debuut op 25-jarige leeftijd. Webber zijn carrière is een mooi voorbeeld voor De Vries, want Webber was net als Nyck succesvol in andere raceklassen voordat hij zijn debuut maakte in de Formule 1. Zijn meest succesvolle jaren maakte Webber mee bij Red Bull en dat team kan in de toekomst zomaar het team van De Vries worden.

Red Bull, waarom niet?

Max Verstappen beleeft een compleet andere racecarrière dan De Vries, net als dat Sebastian Vettel een andere carrière meemaakte dan Webber. Toch vochten Vettel en Webber toen ze samen bij Red Bull Racing reden een prachtige strijd met elkaar uit. Kijkend naar de mogelijkheden van De Vries bij AlphaTauri, is het voor de Nederlander zeker niet onmogelijk om zich op te werken naar Red Bull Racing. Als hij constant presteert, laat zien dat hij sneller is dan teamgenoot Yuki Tsunoda en net als dat Gasly het deed, een 'uitschieter'-moment benut, is het zeker niet onmogelijk voor De Vries om bij Red Bull terecht te komen. Ondanks wat kritiek kunnen we concluderen dat Sergio Perez op dit moment presteert als teamgenoot van Verstappen, met een derde plaats in het coureurskampioenschap in 2022 en een mooie bijdrage aan de constructeurstitel van Red Bull. De Mexicaan is inmiddels 33 jaar oud, waardoor er een zelfs kans bestaat dat Perez aan het einde van 2024 zelf zijn F1-carriere zal beëindigen. Logischerwijs zal De Vries op dit moment nog absoluut niet bezig zijn met de mogelijkheden voor de toekomst en het vervangen van Perez. Hij focust zich op zijn eerste volledige seizoen in de Formule 1. Race voor race zal hij zich proberen te verbeteren, maar gezien zijn snelheid bij het eenmalige GP-optreden bij Williams, lijkt de Vries klaar te zijn om direct te kunnen presteren. Wanneer hij dat doet, kan dat zijn carrière bij Red Bull zomaar een flinke push geven. Helmut Marko en Christian Horner lieten ook in het verleden al zien dat men niet bang is om te wisselen van coureurs. Uiteindelijk kunnen we concluderen dat De Vries uitkomt voor het juiste team in de Formule 1. De druk bij AlphaTauri is niet hetzelfde als bij een topteam, maar tegelijkertijd beschikt het Italiaanse team bijna altijd over een redelijk competitieve bolide. Daardoor gaat de Vries zeker zijn kansen krijgen om zich te onderscheiden en zich te tonen aan het grote publiek. Een ideaal scenario voor Red Bull, dat graag vier competitieve coureurs terug ziet bij hun twee teams op de grid. Dit zorgt ervoor dat er intern altijd druk is bij Red Bull, waardoor de coureurs weten dat ze te allen tijde optimaal moeten presteren. In dat topsportklimaat voelt De Vries zich thuis en het is nu aan de Nederlander om te laten zien dat hij niet alleen zijn zitje bij AlphaTauri verdient, maar dat hij nog hogerop kan komen. Gezien zijn Formule E- en Formule 2-titel mag er verwacht worden dat De Vries zich dit jaar zal laten zien en dat de kans aanwezig is dat AlphaTauri een springplank zal vormen in de F1-carriere van De Vries. Net als dat het team dat eerder was voor Verstappen, Vettel en Gasly.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'