Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2024

Wat gaan de vertrekkende F1-coureurs volgend jaar doen?

Het einde van 2024 is bijna in zicht en in aanloop naar volgend jaar (én volgend seizoen) zullen een aantal dingen veranderen. Zo zien we sommige coureurs niet meer terug in de Formule 1, maar waar kunnen we ze dan nog wél volgen? We zetten alle toekomstplannen voor je op een rij.

F1 Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er zal flink wat veranderen in 2025. Niet eens zozeer wat de reglementen betreft (die gaan per 2026 immers pas op de schop), maar als je één blik werpt op de grid voor volgend jaar vallen de nodige veranderingen wel meteen op. In eerste instantie krijgt de Formule 1 er namelijk een groot aantal rookies bij. Liam Lawson, Kimi Antonelli, Isack Hadjar, Oliver Bearman, Jack Doohan en Gabriel Bortoleto zullen allemaal als nieuwkomers op de grid verschijnen. Sommigen van hen hebben al wat ervaring achter het stuur van een Formule 1-bolide, maar deze generatie moet er samen iets moois van gaan maken.

Maar dat betekent ook dat andere coureurs plaats moeten maken voor de komst van deze jonkies. Het gaat hierbij niet alleen om heren die al lange tijd meedraaien in de koningsklasse van de autosport, maar ook om coureurs die in de afgelopen paar jaar niet echt konden verrassen. Er is een tijd van komen en gaan, maar voor een aantal heren geldt momenteel dus het laatste. Maar hoe ziet de autosporttoekomst van deze coureurs er verder uit? Hebben zij al plannen op tafel liggen, of is het allemaal nog onduidelijk?

Valtteri Bottas

Valtteri Bottas lijkt in dit overzicht de juiste coureur om mee te beginnen, vooral omdat zijn toekomstplannen het minst verrassend waren. De Fin heeft de afgelopen drie jaar voor Stake F1 gereden na een vijfjarige periode bij Mercedes, maar hij slaagde er niet in om daar echt potten te breken. Gezien de situatie bij het team was dat niet heel gek, want de auto werkte niet naar behoren en dus konden zowel Bottas als teamgenoot Guanyu Zhou niet al te veel teweeg brengen. 

Maar Bottas heeft één geluk, want voor hem lag een terugkeer op het oude nest in het verschiet. Mercedes zag in hem namelijk een geschikte reservecoureur naast het vaste rijdersduo, bestaande uit George Russell en Kimi Antonelli. De Duitse renstal weet hoe Bottas te werk gaat en wat ze van hem mogen verwachten en het is altijd prettig om een betrouwbaar plan B achter de hand te hebben als je een rookie in de auto zet. Bottas zien we komend jaar dus nog wel terug in de Formule 1, al is het niet in de rol die we van hem gewend zijn.

Kevin Magnussen

Een tweede oude bekende die we volgend jaar niet terug zullen zien als vaste Formule 1-coureur is Kevin Magnussen. De Deen was de afgelopen jaren, van 2017 tot 2020 en van 2022 tot 2024, een vaste waarde van het team van Haas en werd zelfs teruggehaald toen Nikita Mazepin in 2022 wegviel. Kortom: Magnussen was altijd een coureur waar de Amerikaanse renstal op kon bouwen, maar toch is het nu tijd voor iets nieuws.

Met Oliver Bearman en Esteban Ocon zal Haas met een volledig nieuw rijdersduo aan 2025 beginnen, maar dat betekent wel dat Magnussen op zoek moest naar een nieuwe uitdaging. Die heeft hij inmiddels ook gevonden, want de Deen zien we vanaf volgend jaar terug als fabriekscoureur van BMW. Hij zal in de IMSA Series én in het WEC gaan rijden en heeft daarmee dus meer dan genoeg plannen komend jaar. In de Formule 1 moeten we hem dus missen, maar Magnussens tijd als autocoureur is zeker nog niet voorbij.

Franco Colapinto

Voor Magnussen en Bottas ging het zoeken naar een nieuwe uitdaging nog wel van een leien dakje, maar dat geldt voor Franco Colapinto toch iets anders. In theorie maakt de Argentijn nog deel uit van het juniorenprogramma van Williams en dus zal hij, na zijn ronduit veelbewogen debuut in 2024, in ieder geval terugkeren naar die rol. Zo blijft hij dus wel bij de Formule 1 betrokken, want de kans op een fulltime stoeltje is inmiddels nihil. Colapinto maakte namelijk wel indruk, maar crashte ook veel in de slotfase van het seizoen.

Colapinto werd gelinkt aan een kans binnen de Red Bull-familie, maar die interesse ging liggen. De Oostenrijkse renstal heeft inmiddels voor Isack Hadjar en Liam Lawson gekozen na het vertrek van Sergio Perez. Wel wordt Colapinto nog altijd in verband gebracht met een stoeltje bij Alpine, nadat adviseur Flavio Briatore erg onder de indruk was van de coureur. Hoe die vork precies in de steel steekt is niet helemaal duidelijk, zeker omdat Jack Doohan vastligt, maar dat verhaal krijgt ongetwijfeld nog een vervolg.

Sergio Perez en Guanyu Zhou

Dan blijven er tot slot twee heren over die nog geen duidelijke toekomstplannen voor ogen hebben, om te beginnen met Sergio Perez. Het is niet zozeer vreemd dat de Mexicaan nog geen idee heeft wat hem volgend jaar te wachten staat, aangezien hij enkele weken geleden pas de deur werd gewezen. Niet veel later volgden de feestdagen nog en Perez zal inmiddels ook wel op vakantie zijn, dus het is volkomen terecht dat die zaken even voorrang krijgen. Maar één ding is zeker: van Perez zullen we binnenkort vast nog wel iets horen.

En tot slot blijft Guanyu Zhou nog over. De Chinese coureur, die de afgelopen drie jaar naast Bottas reed bij Stake F1, werd ook de deur gewezen om zo ruimte te maken voor een nieuw rijdersduo. Dat is inmiddels al weer even geleden, maar vooralsnog blijft het stil vanuit Zhou. Het gerucht gaat dat hem mogelijk een rol als reservecoureur staat te wachten bij Ferrari, waar hij een oude bekende uit het juniorenprogramma is. Tot nu toe blijft dat echter nog bij een gerucht en is het dus een kwestie van afwachten wat de toekomstplannen van Zhou betreft. 

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verstappen verdenkt concurrentie van illegale overtredingen: "Niemand zal dat ooit toegeven"