De teller staat voor wat betreft vergaarde informatie bij de teams op nul komma nul. Ja, enkele teams gingen met flow viz de baan op in de installatieronde en daar zal men allicht iéts aan hebben gehad, maar met het oog op afstellingen en dergelijke hebben de teams natuurlijk geen stappen weten te maken. Max Verstappen heeft er bijvoorbeeld één installatieronde op zitten, bij lange na niet voldoende om de nieuwe Honda-motor aan een grondige evaluatie te onderwerpen. Dat moet worden doorgeschoven naar de middagsessie (ervan uitgaande dat deze wél doorgaat), terwijl je je daar eigenlijk ook bezig wilt houden met het vinden van een goede raceafstelling. Feitelijk moeten de Formule 1-teams het programma van twee vrije trainingen zien te doorlopen in slechts anderhalf uur. Meer evaluatiewerk betekent ook meer drukte op de baan, hetgeen op een baan als het Baku City Circuit ongetwijfeld tot frustratie gaat leiden. Op het stratencircuit rijd je de ander immers al gauw in de weg als je niet voortdurend het gaspedaal tot de bodem indrukt. Tel daarbij op dat de baan in Bakoe door inactiviteit zo 'groen' zal zijn als wat en hectiek ligt op de loer. Is het dan alleen maar kommer en kwel? Niet helemaal. Doordat men nauwelijks banden heeft verbruikt tijdens de eerste vrije training heeft men nog een hoop extra Pirelli-rubber tot de beschikking, wat logischerwijs goed van pas komt als het schema twee keer zo vol staat als normaal. Kort na de eerste vrije training werd duidelijk dat George Russell er tijdens de tweede vrije training niet bij zal zijn. Williams mag volgens de regels het zwaarbeschadigde chassis niet vervangen tot deze is goedgekeurd door de FIA.
Meest gelezen