Honda is in 2021 voor het laatst als motorleverancier actief in de Formule 1. Daarom wordt alles in het werk gesteld om van de RA621H een winnende motor te maken. Zo haalde Honda de introductie van de motor die oorspronkelijk voor 2022 bedoeld met een heel jaar naar voren. "Voor de Covid19-pandemie waren we van plan om dit jaar (2021 dus, red.) een nieuwe motor te introduceren. Vanwege alle beperkingen die het virus de sport oplegde, besloten we dat uit te stellen tot 2022. Echter, toen we in oktober besloten uit de Formule 1 te stappen, hebben het één en ander heroverwogen", aldus Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe. Men besloot om de nieuwe motor tóch in 2021 te introduceren, om zo Red Bull en AlphaTauri de beste kansen te bieden: "We wilden echt al onze kennis en kunde aanwenden voordat we de sport zouden verlaten", vervolgt de Japanner, die inzage geeft in wat er allemaal onder handen is genomen aan de nieuwe krachtbron. "Het is moeilijk om daarover per onderdeel in detail te treden, maar om zowel de performance als de betrouwbaarheid te verbeteren, hebben we met name aanpassingen gedaan aan de verbrandingsmotor, de turbo en de ERS. Om de hele motor sterker te maken hebben we ook de behuizing van de motor en de plaatsing ervan in het chassis onder handen genomen." Het klinkt allemaal heel positief, maar kleven er dan geen betrouwbaarheidsrisico's in het versnellen van de ontwikkeling van de motor? De betrouwbaarheid van de motor was immers iets waar men bij Honda mee kon pochen in 2020. "Honda heeft hele lastige tijden gekend toen we in 2015 terugkeerden in de Formule 1, maar daar hebben we ook veel van geleerd. De goede betrouwbaarheid van afgelopen seizoen onderstreept dat. Het klopt dat we veel hebben aangepast aan de motor, maar daarbij zijn we de betrouwbaarheid en alles wat we daarover hebben opgestoken niet uit het oog verloren. Die lessen hebben we meegenomen." "De balans tussen performance en betrouwbaarheid is altijd fragiel, maar we hopen dit jaar die goede balans te handhaven. We weten echter meer zodra we meters hebben gemaakt op het circuit, waarna we eventueel wat planmatige dingen nog kunnen aanpassen."
Meest gelezen